Nu är det dags för den första semifinalen i Eurovision Song Contest – det här ska du hålla koll på
I kväll tisdag 9.5 tävlar Finland om en plats i finalen av Eurovision Song Contest. Eurovisionsredaktör Alexander Beijar listar några saker som det lönar sig att hålla ett extra öga på.
Se den första semifinalen på Yle Arenan med start kl.22.00! Sändningen refereras på svenska av Eva Frantz och Johan Lindroos i Yle TV1, på Yle Arenan och i Yle X3M. Välj svenska som sändningsspråk i Yle TV1 och på Yle Arenan så hör du det svenska referatet.

Självklart är Käärijä ett av spänningsmomenten som det nästan är en plikt att följa i år. Det är nog länge sedan det har varit en sådan hajp kring det finska bidraget både i Finland och internationellt och ska man tro spelbolagen är det ingen fråga om Käärijä ska ta Finland till finalen eller inte.
Lastpallarna och pottfrisyren är bekant från UMK, men allt är lite större, lite bättre och lite vackrare. Dansarna har ännu vitare tänder och intensivare blickar, lastpallarna är lite större och Kääirjäs fladdrande tunga är lite längre. Och publiken älskar det.
Sverige tävlar i samma semifinal som Finland i år och Loreen har varit tippad att vinna Eurovisionen ända sedan det offentliggjordes att hon ska tävla i Melodifestivalen. Här har scenshowen däremot gått åt motsatta håll; lådan Loreen ligger på och taket hon ligger under är lite mindre än vad vi såg i Melodifestivalen.
Loreen har dessutom inte låtit så bra under övningarna, men personligen tror jag att hon sparar sig till direktsändningen och väl i finalen kommer hon att plocka mängder med juryröster. Trots att många förståsigpåare kan tycka att vi sett hennes framträdande redan för 11 år sen, då under namnet Euphoria, så kan den stora massan nog falla för hennes mystiska varelse. En finalplats är självklar.
Man kan inte nämna två nordiska bidrag i den här semifinalen utan att nämna det tredje, nämligen Norges Alessandra. Den här låten har cirkulerat på sociala medier och på Tiktok redan från ett tidigt skede och där vunnit en stor följarskara. Alessandra öppnar hela semifinalen, men gör det med stil och ska nog också ta sig till final.
För att nu lyfta fram något annat än bara nordiska bidrag så lönar det sig att inte gå på toa just under Kroatiens bidrag. Det sägs att tävlingen ska vara opolitisk, men alla vet att det florerar hur mycket, mer eller mindre dold, politik som helst i Eurovisionen.
Kroatien bjuder i år på ett antikrigsbidrag med mustascher, raketer, rumpor och allt däremellan, som nog får ögonbrynen att resa sig. Det här är definitivt ett av WTF-bidragen i den första semifinalen.
Sista bidraget jag vill tipsa om är Israels Noa Kirel, som framför bidraget Unicorn. Upphovsmakarna är de samma som stod för Israels vinst år 2018, Nettas Toy, och den här kan kanske i viss mån liknas med den. Förutom en slående låt bjuder Noa och dansarna också på en tuff dansuppvisning och trots att jag själv ibland kan vara skeptisk till dansnummer i Eurovisionen så fungerar det här bra.
En riktig energispruta, som utan vidare tar sig till final.
Programledarna behöver få lite uppmärksamhet också, för nog är det ju skönt att vara i ett land där modersmålet är engelska, då tävlingen leds på det språket. Dessutom är de roliga, eller var det i alla fall under generalrepetitionen på måndag kväll, och det känns inte som utfyllnad då de ställer sig på scen.
Noterbart är att det bara är Alesha Dixon, Julia Sanina och Hannah Waddingham som ses i semifinalerna, Graham Norton gör dem sällskap på scen först i finalen.
Orosmomenten, då?
För det första, kommer alla nummer att hinna bli klara i tid? Ännu under den andra generalrepetitionen på måndag kväll tog Irlands scenografi så lång tid att få upp på scenen att det så kallade vykortet inte räckte till, utan det behövdes mer tid för att få allt färdigt.
För det andra, kommer alla inslag att vara färdiga i tid? Under samma genrep fanns det också i alla fall ett videoinslag som inte var färdigt, utan publiken och pressen fick se en blå ruta med en text om att vi ännu ”väntar på ett inslag”.
Och för det tredje, hur kommer det att låta? Både Käärijä och Loreen har låtit lite skakiga under övningarna och ännu under det sena genrepet på måndag satt alla toner inte helt och hållet. Samma gällde Norges Alessandra, som lät lite osäker i sin högsta ton. Kommer de att sättas i hårdträning undet det sista dygnet inför direktsändningen?
Sist kan jag bjuda på lite rolig kuriosa. Finalisterna räknas traditionsenligt upp i slumpmässig ordning i slutet av sändningen, medan de sitter i greenroom med sina team. Under den första generalrepetitionen stod de ändå alla på scen, lite i samma stil som i Melodifestivalen.
Det här fick fansen att gå i taket och många krävde direkt ändring på det, så att ingen skulle tvingas stå ensam utan sitt eget gäng och ta emot den hårda nyheten om att de inte kommit vidare till final.
Och så gick det. Bara någon timme efter avslutat genrep meddelade EBU att man går tillbaka till det ”vanliga” systemet. Men, i samma mejl sades det att det inte betyder att det alltid behöver vara så, utan att dörren är öppen för alla förändringar också i framtiden.