Hoppa till huvudinnehåll

Österbotten

Vasa elektriska välkomnar tydliga regler – delseger för kunderna anser konsumentskyddsexpert

Uppdaterad 10.05.2023 19:43.
Vasa Elektriska skylt vid infarten till huvudkontoret.
Bild: Jarkko Heikkinen / Yle

Sakkunniga Brita Gyllenbögel anser att Vasa elektriska har lekt på marknaden. De har försökt sälja elen två gånger och det går inte, säger hon.

Vd Stefan Damlin känner ingen oro över att konsumentombudsmannen fört Vasa elektriska till marknadsdomstolen för bedömning.

Damlin påpekar att konsumentombudsmannen söker principiella ställningstaganden angående prissättning av el.

– Man är ute efter regler för att tydliggöra hur elbolag kan förändra pris på elmarknaden. Det här gäller inte bara Vasa elektriska utan alla aktörer på elmarknaden.

Det är både Vasa Elektriska Ab och Helen Ab som kommer att bedömas i marknadsdomstolen.

– Vi används som exempel. Det finns också andra bolag som genomgår samma process, men de har inte hunnit lika långt ännu.

Damlin säger att han ser positivt på att det förhoppningsvis kommer tydliga regler för framtiden.

Personporträtt på Stefan Damlin. Han står med fönster bakom sig, är klädd i skjorta och kavaj, ser allvarlig ut.
Bildtext Vd Stefan Damlin.
Bild: Jarkko Heikkinen / Yle

Ett av de tre förbudskraven i konsumentombudsmannens ansökan handlar om att kunderna meddelats om prishöjningsgrunden på ett oklart sätt.

Det här ska bolaget genast råda bot på.

– Vi har satsat på att vårt meddelandebrev ska vara väldigt kort och informativt. Konsumentombudsmannen anser att vi borde referera mer till vissa paragrafer och dylikt. Det här kommer vi att försöka förbättra oavsett vad marknadsdomstolen säger.

Ingen oro över beslut

Den andra punkten handlar om att anskaffningspriserna måste vara i relation till prissättningen och prishöjningarna.

– Där har vi en solid process sedan tidigare. Vårt pris baserar sig på börspriset, vi köper elen från marknaden till våra kunder och skyddar med futurer. Kombinationen sätter priserna och så gjorde vi förra hösten och så gör vi i fortsättningen.

Den tredje punkten gäller hur stor prisförhöjningen kan vara för att anses skälig ur konsumenternas synvinkel.

– Och det finns egentligen inga regler sedan tidigare. Det finns inga gränser.

Damlin känner ingen oro över marknadsdomstolens beslut.

– Vi ser att det är positivt att det kommer tydligare regler, och det är bra för alla parter.

”Det är helt vettlöst”

Att fjolårets prishöjningar av Vasa elektriska blir fall för Marknadsdomstolen glädjer Brita Gyllenbögel.

Som tidigare lektor vid Vasa universitet har Gyllenbögel specialiserat sig på just konsumentskydd och hon var en av dem som skarpt dömde ut prishöjningen i oktober ifjol som oskäligt hög.

Dagens besked känns därför som en delseger för konsumenterna, säger hon.

Brita Kristina Gyllenbögel läser en bunt med papper.
Bildtext Brita Gyllenbögel har specialiserat sig på konsumentskydd.
Bild: Evert Rönnqvist/Yle

– Jag blev ju väldigt glad. Jag upplevde att det är helt vettlöst att man kan höja priset så här drastiskt, säger Gyllenbögel.

Enligt Gyllenbögel framskrider frågan just såsom hon hade hoppats.

– Det är just Konsumentombudsmannen som ska föra detta till Marknadsdomstolen. Vi konsumenter har ju Konsumenttvistenämnden som redskap, men det här går hand i hand nu.

Gyllenbögel påminner om att Vasa elektriska är delägare i EPV Energi, och därmed har möjlighet att köpa in el till självkostnadspris. Hon ifrågasätter därför att kunderna ska betala ett så mycket högre pris – och det är just den här frågan som också Konsumentombudsmannen vill att domstolen ska titta på.

Gyllenbögel har tittat på bolagets bokslut och noterat att Vasa elektriska år 2021 fick 80 procent av sin el via EPV, år 2022 var andelen så hög som 94 procent.

– Det betyder att man bara har betalat några cent. Men pojkarna har lekt på marknaden. De har försökt sälja elen två gånger och det går inte.

Gyllenbögel köper inte de förklaringar om elmarknaden som Vasa elektriska för fram och hoppas att Marknadsdomstolen ska komma fram till att elbolagets eget anskaffningspris inte utgör en skälig grund för de prishöjningar som drabbade kunderna.