Österbottens välfärdsområde testar rådgivningstelefon för seniorer
Österbottens välfärdsområde har öppnat en rådgivningstelefon, dit personer över 65 år som är bosatta i Vasa eller Laihela kan ringa för att få en bedömning av sitt vårdbehov.
På seniorlinjen, som telefonlinjen kallas, får kunden direkt kontakt med hälsovårdspersonal som kan ge rådgivning eller förmedla ärendet vidare.
"Vi vet att äldre personer har haft svårigheter med nummermenyerna när de ringt kundservicecentralen. Vi vill att också de äldre ska kunna ta kontakt med låg tröskel och därför utvecklade vi Seniorlinjen", säger överskötare Kathy Guss i ett pressmeddelande.
Efter att rådgivningstelefonen har testats i Vasa och Laihela ska den utvidgas till hela välfärdsområdet. Seniorlinjen betjänar på numret 06 218 9800 måndag–torsdag klockan 8–15 och på fredagar klockan 8–14.
Relaterat
Fullmäktige för Österbottens välfärdsområde godkände budgetändring
Fullmäktige för Österbottens välfärdsområde godkände under måndagens möte en budgetändring modell större.
Välfärdsområdet ser ut att göra ett underskott på drygt 60 miljoner euro i år, vilket är ett mer än dubbelt så stort minus som det man hade budgeterat för.
Vårdpolitikerna fick också en lägesbild kring det framtids- och anpassningsprogram som har startats.
I år ska välfärdsområdet spara 10 miljoner euro, nästa år 30 miljoner och ytterligare 30 miljoner under året därpå.
Alla välfärdsområden i Finland har getts en tidsram på tre år för att få sin ekonomi i balans.
Gynekologen i Jakobstad misstänks för brott mot tjänsteplikten
Gynekologen förhörs senare den här veckan.
Treåringar pratar inte som förr – nu vill Österbottens välfärdsområde börja skriva ut läsrecept
Planen är att rådgivningar och bibliotek ska samarbeta.
Ny vändning: Gynekologen i Jakobstad blir polisärende
RFV ber polisen utreda om läkaren begått brott.
Dataintrång i hemvården och på serviceboenden i Österbotten – flera tusen personuppgifter kan vara läckta
Företaget Westlog som transporterar inkontinensprodukter har utsatts för dataintråg. Det innebär bland annat att personuppgifter kan ha läckts.
400 jobbar inom Österbottens välfärdsområdes vikariepool – minskar behovet av köptjänster
Österbottens välfärdsområde meddelar att deras egen vikarieförmedling nu består av fler än 400 fast anställda personer. I fortsättningen ska man endast ta in vårdpersonal via köptjänster om det inte går att ordna på annat sätt.
Att välfärdsområdet har en egen vikariepool innebär att personal snabbt kan förmedlas vidare till både korta och långa vikariat inom vård- och omsorgssektorn. De som jobbar inom poolen är indelade enligt geografiskt område och enligt en viss typ av uppgifter.
Vid tillfällen då vikariat uppstår med kort varsel använder välfärdsområdet sig av en mobilapplikation där de som söker ströjobb kan boka in sig på olika arbetspass. Mer än 500 jobb förmedlas via appen varje månad.
De som står utanför verksamheten är munhälsovården, en del inom socialvården samt räddningsmanskapet.
Sedan våren 2022 har omkring 200 ordinarie vikarier anställts.