Flygexpert: Alla inhemska flygresor som är kortare än 400 kilometer borde förbjudas
Det finns två sätt att förbjuda korta inrikesflyg, säger forskare. Det ena är att slopa de statliga stöden, och det andra är införa begränsningar i lagen, så som man gjort i Frankrike.
I tisdags trädde ett förbud mot korta inhemska flygresor i kraft i Frankrike. Förbudet gäller rutter där en tågresa som är kortare än två och en halv timme är ett alternativ.
Man skulle med fördel kunna införa en sådan reform också i Finland, tycker Stefan Baumeister som forskar i inrikesflygens miljöpåverkan och restid vid Jyväskylä universitet.
– Järnvägsnätet här är så bra att man enligt mig borde lägga ner alla flygrutter som är kortare än 400 kilometer. Tågförbindelserna är ändå lika snabba som flygtrafiken, säger Baumeister.
Lönsamhetens gyllene gräns går just vid 400 kilometer, förklarar Baumeister. Resor som är längre än 400 kilometer kan, i motsats till de kortare resorna, löna sig tids- och kostnadsmässigt.
Ur ett miljöperspektiv är inrikesflygen katastrofala.
– Det är bara ren dumhet att vi har tomma flygplan i rörelse runt om i Finland.
Krävs att stöden dras in
Det räcker egentligen med att staten slutar stödja korta inrikesflyg för att Finland ska se en förändring. Om stöden avskaffas betyder det i förlängningen att olönsamma och tomma inrikesflyg ställs in.
– Om det statliga stödet upphör kommer rutterna automatiskt att försvinna, säger Baumeister.
De flyg som för tillfället trafikerar rutterna till de regionala flygplatserna i Finland kommer att fortsätta leva på statliga medel åtminstone fram till nästa vår.
I regeringens tilläggsbudget är 17 miljoner euro reserverade för stöd av inrikesflyg.
Staten subventionerar olönsamma inrikesflyg för tiotals miljoner i näringslivets namn – samtidigt ska flygen rymma golfklubbor och skidutrustning
Fem olönsamma rutter subventioneras av staten.
I Frankrike är det klimatlagen som sätter stopp för inrikesflygen
Det andra alternativet är att gå i Frankrikes fotspår och reglera lagen.
Förbudet mot korta flygresor ingår egentligen redan i Frankrikes klimatlag från två år tillbaka. Efter att flygbolag och organisationer ifrågasatte förbudet inledde Europeiska kommissionen ändå en utredning av beslutets laglighet. Fyra månader efter att Europeiska kommissionen godkände förbudet fick det laga kraft.
Den franska lagen kräver att de tåg som ersätter flygrutterna trafikerar tillräckligt ofta och att järnvägsaktörerna anpassar sig till en eventuell passagerarboom.
Det är framför allt flyg som går mellan Paris och regionala centrum som Nantes, Lyon och Bordeaux som avskaffas. Lagen omfattar inte anslutningsflyg.
Artikeln är en översättning av Yle Uutisets artikel Alle 400 kilometrin lennot pitäisi kieltää Suomessa, sanoo asiantuntija, skriven av Linda Tammela. Översättning: Sofia Wasastjerna