Westenergys planer på metanproduktion går vidare
NTM-centralen gillar Westenergys plan på tillverkning av syntetisk metan i Korsholm.
Myndigheten har nu gett sin slutsats om Westenergys miljökonsekvensbeskrivning. Och det är trevlig läsning för Westenergy.
Projektet anses ha en stor positiv inverkan på klimatet. Projektet har sannolikt inte några betydande skadliga konsekvenser, men konsekvenserna för det närliggande Naturaområdet Vedahugget är måttliga, bland annat på grund av att belysningen och bullret ökar.
Konsekvenserna under projektets byggtid är mer betydande än under själva driften. Men konsekvenserna är ändå rätt kortvariga, förutsägbara och möjliga att lindra.
Syntetisk metan kan användas som bränsle i den tunga trafiken och i havstrafiken. Anläggningen planeras tas i bruk under år 2025.
Relaterat
Koppö Energia har bestämt vem som ska leverera huvudkomponenter till vätgasanläggning i Kristinestad – Wärtsilä en av dem
Nästa steg är att få tillstånden godkända.
”Hangö verkar intressant” – finländskt företag vill utreda datacenter och tillverkning av väte och metan i Hangö
Green Hydrogen Park vill utreda datacenter i Hangö.
WMO: Glaciärerna i praktiken förlorade
Trots allt finns det hopp, anser finsk WMO-chef.
Olycksrisker i tillverkning av syntetisk metan i Kristinestad bör utredas
Koppö Energia Oy planerar en anläggning för tillverkning av syntetisk metan på Björnön i Kristinestad.
NTM-centralen har nu gett sitt utlåtande om företagets miljökonsekvensbedömning.
Man anser att i synnerhet projektets olycksrisker, konsekvenserna för bosättningen i Skatan samt konsekvenserna av vattnet som leds ut i havet bör granskas.
I bedömningen bör dessutom det närliggande Naturaområdet Kristinestads skärgård beaktas.
Bedömningsprogrammet och NTM-centralens utlåtande hittas i sin helhet här.
”Är det en bomb?” Vätgasen väcker frågor i Kristinestad
Staden ska få en av landets största vätgasanläggningar.
Westenergy fortsätter planera metanproduktion
Avfallsförbränningsbolaget Westenergys planer på att producera syntetiskt metan framskrider.
Meningen är att metanet ska användas som bränsle inom sjötrafiken och den tunga trafiken.
Utvecklingschef Juha Ripatti berättar att man borde kunna skicka in ansökan om miljötillstånd tidigt på våren.
Man siktar på att göra själva investeringsbeslutet i slutet av nästa år.
För en tid sedan godkände samhällsbyggnadsutskottet i Korsholm utkastet till detaljplan för området.
Det ska också hållas ett informationstillfälle för allmänheten.