Så fort en olycka inträffar i Indien utlovas pengar i ersättning för de döda – men varför inträffar det så många tågolyckor i Indien?
Så fort det blev känt att en tågolycka hade inträffat i östra Indien i fredags meddelade premiärministerns kontor att man betalar ut en klumpsumma till avlidnas anhöriga. Samtidigt försäkrar man att de skyldiga ska straffas.
När de första rapporterna kom in om en järnvägsolycka i delstaten Odisha i östra Indien på fredag kväll twittrade landets premiärminister Narendra Modi sitt deltagande till de drabbade och försäkrade att han är i kontakt med järnvägsminister Ashmini Vaishnaw.
Kort därefter kommenterade premiärministerns kontor olyckan på Twitter med en prislista: 2 lakh rupier – det indiska räkneordet lakh betyder 100 000, så 2 lakh är 200 000 rupier – eller strax under 2 270 euro till avlidnas anhöriga, 50 000 rupier (knappt 570 euro) till skadade.
När det klarnade att det var frågan om en storolycka höjdes taxorna av järnvägsminister Vaishnaw, som också har kommunikation, IT och en hel del annat på sitt bord.
Dödsoffrens anhöriga ska nu få 10 lakh, alltså en miljon rupier (drygt 11 330 euro) var, medan svårt skadade ska få 200 000 rupier och personer med lindrigare skador 50 000 rupier (knappt 570 euro).
Ersättningarna betalas ut ex gratia, ”av nåd”, ur premiärministerns katastroffond, det vill säga utan att myndigheterna därmed tar på sig något ansvar för det skedda. Liknande ersättningar betalades också ut efter ett broras i delstaten Gujarat förra året.
Signalfel orsakade tågkraschen i östra Indien
Över tusen människor skadades eller omkom i olyckan.
Brister i underhållet
I Indien diskuterar man ändå varför olyckan inträffade. Ett signalfel ska ha varit orsaken, men en utredning ska klarlägga om det var ett tekniskt eller mänskligt fel som låg bakom. Premiärminister Modi har försäkrat att personer som befinns skyldiga till olyckan ska ”straffas hårt”.
Järnvägsnätverket kallas ibland för Indiens livlina eftersom det är så viktigt både för nationens sammanhållning och för att få hjulen att rulla i det folkrika landet. Varje dag tar 25 miljoner passagerare tåget på Indiens mer än 100 000 kilometer järnvägsspår.
Varje år förbättrar man över 8 000 kilometer räls. Förra året lades 5 200 kilometer nya spår i landet och det finns ambitiösa planer på att snabbtågslinjer och räls som klarar av hastigheter på upp till 160 kilometer i timmen.
Urspårningar har visat sig vara den vanligaste olycksorsaken och orsakade 70 procent av tågolyckorna i Indien 2019–2020. En rapport som utredde de urspårningsolyckor som inträffade mellan april 2017 och mars 2021 konstaterade ändå att underhållet inte fungerar som det borde.
Enligt de indiska järnvägarnas egna rekommendationer ska rälsen ses över med tre månaders mellanrum, men rapporten konstaterade ”brister på mellan 30 och 100 procent i inspektionerna”.
En annan potentiell olycksorsak som lyftes upp i rapporten var trötta järnvägsanställda. Rapporten pekade i synnerhet ut de regionala enheterna East Coast Railway och South East Central Railway, som båda uppmanades att omgående åtgärda sina brister i arbetskraften, eftersom lokförare och annan personal arbetar orimligt långa dagar.
Fredagens olycka inträffade inom East Coast Railways område.
En del omkomna ska ha räknats dubbelt
Det exakta antalet döda är fortfarande oklart, men på söndagen justerades siffran neråt, till 275 från tidigare 288. Enligt myndigheterna hade vissa av de omkomna räknats två gånger.
Antalet skadade är fortfarande enormt. Över 1 100 personer vårdades på sjukhus efter olyckan. Av dem uppges närmare 800 ha blivit utskrivna.
Det finns också anhöriga som uppger att de inte har hittat sina nära och kära bland vare sig de döda eller patienterna efter att två passagerartåg och ett godståg krockade i Balasore i Orisha nära den indiska östkusten.
Dödssiffran stiger efter tågolyckan i Indien: Över 280 döda och 900 skadade
Passagerartåg spårade ur och krockade i delstaten Odisha.
Källa: BBC, Reuters, AFP