Hoppa till huvudinnehåll

Östnyland

”Tvåårig förskola är ett bra sätt att jobba på” – förskola i Sibbo fortsätter ha både fem- och sexåringar i samma grupp

Uppdaterad 06.06.2023 20:22.

I södra Paipis i Sibbo har erfarenheterna av försöket med en två år lång förskola varit så bra att förskolan fortsätter jobba enligt samma modell i höst.

Sex år gamla Alicia Tallberg i Sibbo ska börja i skolan i augusti. Till skillnad från sin storebror Max har hon gått två år i förskola – och inte ett.

– Efter två år i förskola upplever jag att hon är redo för skolan på ett annat sätt, säger mamma Karolina Tallberg.

En kvinna sitter bredvid sin dotter på en bänk i en förskola. Bakom dem sitter tre pojkar och ritar.
Bildtext Karolina Tallberg upplever att dottern Alicia är bättre rustad för skolvärlden efter att ha gått två år i förskola i stället för ett.
Bild: Malin Valtonen / Yle

Karolina Tallberg berättar att sonen Max tid i förskolan gick väldigt fort. Det kändes som att han nyss hade börjat och så var förskoletiden slut, förklarar hon.

– Det är fint när man kan dra ut lite på förskoletiden. Det blir en lång mjuklandning in i skolvärlden.

Så här har förskolan jobbat

Södra Paipis förskola är en av flera förskolor runt om i landet som deltar i ett försök med tvåårig förskola. Försöket inleddes hösten 2021 och avslutas om ett år, i maj 2024.

Förskolan har en blandad grupp med femåringar och sexåringar. Gruppen har vid behov delats upp enligt ålder, intresseområde, kunskaper och färdigheter.

Det här är förskoleförsöket

Försöket har inte bara uppskattats bland föräldrar, också personalen har varit nöjd.

Mona Sundberg, lärare i småbarnspedagogik, var redan för ett år sedan väldigt nöjd med försöket med en två år lång förskola.

Nu när de första förskolebarnen med två års förskola i bagaget skickas vidare till skolan är hon ännu mer övertygad om sin sak. En tvåårig förskola är helt enkelt ett bra sätt att jobba på, anser hon.

Mona Sundberg räknar upp vilka positiva saker en längre förskoletid leder till.

Också Sundberg lyfter fram den längre tiden i förskolan som en bra sak. Det tar tid att skapa samhörighet i gruppen, att lära känna barnen och att gå igenom allt det som läroplanen kräver.

– När man har två år på sig hinner man bra med alla de här sakerna, anser hon.

Positiva erfarenheter också på annat håll i landet

Personalen har via ett nätverk kontakt med förskolepersonal på annat håll som också deltar i samma försök.

Enligt Mona Sundberg har de flesta varit jättenöjda med en längre förskola.

Förskolebarn sitter på bänkar i ett rum och sjunger tillsammans med en vuxen.
Bildtext Förskolan har betytt mera dagsrutiner för femåringarna och personalen har märkt att barnen gillat att dagen fått mera. En dag i veckan är det bara lek på schemat för femåringarna.
Bild: Malin Valtonen / Yle

Försöket avslutas om ett år, vilket betyder att höstens femåringar inte kommer tas med i förskoleförsöket. Trots det kommer de flesta fortsätta jobba på samma sätt som man gjort tidigare, berättar Sundberg.

I södra Paipis betyder det att femåringar får flytta upp till förskolans rum på andra våningen också i höst.

Här finns nämligen daghemmet, förskolan och byskolan med klasserna 1 till 6 i samma hus. Här har det inte varit ett problem att slå ihop grupperna med fem- och sexåringar.

Lika lätt skulle det inte vara på andra håll i Sibbo. Sundberg vet att det är problem med att hitta lokaler där det finns plats för både femåringar och sexåringar, speciellt i anslutning till skolan.

Södra Paipis förskola talar ändå varmt för gemensamma grupper för båda åldersgrupperna.

– Vi ser det som en stor styrka. De sociala kontakterna blir fler när man är en större grupp, säger Mona Sundberg.

Diskussion om artikeln