Hoppa till huvudinnehåll

Västnyland

Ingå vill fortsätta vara glad och inte byråkratisk

Texten Glad i Ingå med hav i bakgrunden. Fotat från en båt.
Bildtext Sloganen Glad i Ingå syns på många olika håll i kommunen. Den här bilden är från en båttur mellan Ingå kyrkby och Barösund.
Bild: Maria Wasström/Yle

Den etablerade sloganen ”Glad i Ingå” ska fortsättningsvis stå som grund för Ingås marknadsföring.

Ingå strävar efter att sprida glädje i olika former och vill inte att kommunen ska uppfattas som en tråkig byråkratisk instans.

Ingås nya marknadsföringsplan är godkänd i kommunstyrelsen och ska gälla fram till år 2025.

Ett attraktivt varumärke ska göra att Ingåborna blir fler, att tomtförsäljningen skjuter i höjden och att fler vill besöka Ingå.

Kommunen utgår från att den mest effektiva marknadsföringen är positiv ryktesspridning. Tanken är att Ingås goda rykte sprider sig bland folk från mun till mun tack vare besökares positiva upplevelser.

Om Ingå hittar en lämplig influenser kan kommunen överväga att samarbeta med hen.

I övrigt ska Ingå vara synligt på sociala medier, på mässor och evenemang, på skyltar, digitala skärmar, banderoller och postutskick och nyhetsbrev.

Målgruppen för marknadsföringen är potentiella nya invånare, nya företagare, kommuninvånarna och turisterna.

Diskussion om artikeln