Snart dyker transportrobotarna upp i Åbos stadsbild – ännu oklart vem som är skyldig om olyckan är framme
Under sommaren är det tänkt att transportrobotar som ska köra varor från matbutiken till kunderna ska dyka upp i Åbo centrum. Enligt polisen är det ännu oklart vem som är skyldig om olyckan är framme.
Det är frågan om små självgående fordon som kan köra två kassar varor till kunderna från matbutiken till hemmet. Roboten är försedd med kameror som reagerar på trafiken runt omkring och även på trafikljus och olika hinder på trottoaren.
S-gruppen använder ett 60-tal robotar i Helsingfors och Esbo redan nu, och under sommaren är det tänkt att robotarna ska dyka upp även i kedjans butiker i Åbo och senare i år i Raumo och Björneborg. Redan nu finns det några robotar som testkör i Åbo.
– Robotarna lämpar sig för tät bebyggelse med många invånare och korta avstånd mellan hemmet och butiken säger S-gruppens digitala chef Jarkko Kyttänen. Robotarna rör sig inom en radie på maximalt tre kilometer.
Enligt Kyttänen har kunderna tagit väl emot robotarna som fungerar via en applikation på telefonen med vilken man beställer varorna som packas i butiken.
– Folk på gatan verkar ha en vänlig inställning till robotarna och ännu har jag inte hört om att de skulle råka ut för ofog, säger Kyttänen, som listar fördelarna med robotarna.
– Dels är de rätt miljövänliga och kostnadseffektiva, men det här är ett sätt för oss att följa med utvecklingen som mer och mer går mot automatisering och artificiell intelligens.

Oklart vem som är skyldig om olyckan är framme
Kommissarie Hannu Kontola vid polisinrättningen i Västra Nyland säger till STT att han inte hört om att det skulle ha skett några olyckor eller rapporterats om några övriga problem med robotarna i gatubilden.
Enligt Kontola har det inte heller gjorts upp några klara riktlinjer kring vem som är skyldig ifall olyckan är framme då det ännu inte kommit in några brottsanmälningar mot robotarna.
Kontola vet att det finns en möjlighet till fjärrstyrning om roboten fastnar i trafiken och funderar att den som har möjlighet till fjärrstyrningen även kan betraktas som robotens förare. Då är det den personen som ska stå till svars för roboten.
Om en robot är med om en trafikolycka kan det bra hända att ärendet går direkt till tingsrätten som får fatta ett beslut som lyder som prejudikat för transportrobotarna, konstaterar Kontola.
Kameror, ultraljud och radar
Det är företaget Starship Technologies som distribuerar robotarna till matkedjan.
Enligt teknologiföretaget är robotarna utrustade med tolv kameror, ultraljudssensorer och en radar. Den hittar rätt tack vare gps-teknik.
Robotarna rör sig självständigt med hjälp av artificiell intelligens, men kan när som helst även fjärrstyras för hand.