Hoppa till huvudinnehåll

Västnyland

Elektrifieringen mellan Karis och Hangö är på målrakan – livsfarligt för obehöriga att röra sig på järnvägen

Kustbanan och Hangö-Hyvingebanan splittars
Bildtext Installations- och byggarbetena på banavsnittet mellan Hangö och Karis har pågått sedan sommaren 2021.
Bild: YLE / Linus Westerlund

Inom år 2023 ska järnvägssträckan mellan Karis och Hangö vara elektrifierad. Men redan den 30 juni är kontaktledningen ovanför järnvägsrälsen spänningsförande.

Kontaktledningen löper ovanför järnvägsspåret och ser till att tågen får ström.

Trafikledsverket påminner i ett pressmeddelande om att högspänningen är kraftig och att det är livsfarligt för obehöriga att röra sig på järnvägen.

”I synnerhet när man korsar plankorsningar med höga specialtransporter ska man beakta den spänningsförande kontaktledningen ovanför banan. Man får köra under kontaktledningen med en transport som är högst 4,5 meter hög”, berättar projektchef Harri Sakki vid Trafikledsverket.

Installations- och byggarbetena på banavsnittet mellan Hangö och Karis har pågått sedan sommaren 2021.

Elektrifieringen av hela järnvägsavsnittet mellan Hangö och Hyvinge ska vara klar år 2024. Då ska också alla nya plankorsningar vara klara. Bussarna som ersätter persontågen mellan Karis och Hangö fortsätter köra fram till slutet av år 2023.

Diskussion om artikeln