Hoppet om att hitta fler överlevande efter migrantkatastrofen utanför Grekland falnar – det kan ha funnits 100 barn och totalt 750 människor ombord
En trålare med upp till 750 människor ombord var ungefär halvvägs från Libyen på väg mot Italien då motorn stannade mitt i natten. Fartyget krängde kraftigt och kantrade. På 15 minuter sjönk det utanför grekiska kusten.
Det är oklart hur många människor som befann sig ombord på den havererade trålaren, men det kan röra sig om hundratals, enligt vissa uppskattningar upp till 750 personer. Människor uppges ha fyllt alla tillgängliga utrymmen på båten.
Brittiska BBC rapporterar att det kan ha funnits upp till 100 barn under däck.
En grekisk läkare som behandlat överlevare efter olyckan säger att några av dem sa att det fanns barn och kvinnor längst nere i trålaren.
Kardiologen Manolis Makaris sa att två patienter hade gett honom ungefärliga siffror på antalet barn ombord:
– Den ena sa ungefär 100 barn, den andra ungefär 50, så jag vet inte vad sanningen är – men många är det, säger han till BBC.
Hittills har 79 kroppar hittats.
Sammanlagt 750 ombord
Räddningspersonal har räddat 104 personer – bland dem egyptier, syrier, pakistanier, afghaner och palestinier – nästan alla män.
Trettio överlevande i åldern 16 till 49 lades in på sjukhus med hypotermi eller feber. Enligt Manolis Makaris kommer de alla att överleva.
Doktor Makaris tror ändå att kring 600 människor kan ha omkommit i olyckan.
– Det exakta antalet på alla människor som var ombord på fartyget var 750. Det är den exakta siffran som alla [överlevande] berättade för mig, säger han till BBC.
I hamnen i Kalamata bäddades ett sjuttiotal utmattade personer in i sovsäckar och filtar i en stor lagerbyggnad, medan ambulanspersonal satte upp tält utomhus för alla som behövde första hjälpen.
Enligt räddningspersonal kunde många av de människor som drogs upp ur vattnet inte simma utan klamrade sig fast vid något. Enligt kustbevakningen bar ingen flytväst.
Den grekiska kustbevakningen, marinen, handelsfartyg och flygplan deltog i den omfattande sök- och räddningsoperationen efter att den överfulla fiskebåten hade kantrat och sjunkit tidigt på onsdagen, cirka 75 kilometer sydväst om halvön Peloponnesos.
Sökandet efter överlevande fortsätter, men hoppet om att hitta fler som har klarat sig falnar.
Det här är en av de största sökoperationerna någonsin på Medelhavet. Förlisningen kan bli en av de värsta som någonsin registrerats på världens dödligaste migrationsrutt
Den grekiska kustbevakningen
Båten, som var 25–30 meter lång, antas ha avgått från området Tobruk i Libyen.
Den italienska kustbevakningen larmade på tisdagen grekiska myndigheter och EU:s gränsskyddsmyndighet, Frontex, om ett fartyg på internationellt vatten. Ett nätverk av aktivister talade om ett nödanrop från en båt i området. En passagerare ska ha sagt att det fanns 750 personer ombord.
Kustbevakningen: Erbjudanden om hjälp avböjdes
Kustbevakningen säger sig upprepade gånger ha meddelat flyktingbåten att fartyg och handelsfartyg i området kunde erbjuda hjälp, men att hjälperbjudandena kategoriskt hade avvisats. Människor ombord sägs ha sagt att de behövde mat och vatten men att de ville fortsätta till Italien.
Kustbevakningsbåten följde med migrantfartyget och ledde senare räddningsinsatsen.
Grekiska medier uppger att fartyget hade varit till sjöss i minst två dagar, och det finns farhågor om att kvinnor och barn kan ha varit instängda i lastrummet.
Platsen där båten sjönk är den djupaste delen av Medelhavet med ett djup på upp till 5 200 meter, vilket kan omöjliggöra försök att lokalisera den förlista båten.
Greklands tillfälliga premiärminister, Ioannis Sarmas, har utlyst tre dagars nationell sorg.
Människosmugglare erbjuder migranter osäkra rutter – ”EU delvis skyldigt”
Migrantbåten sägs ha avgått från Libyen – ett land som hamnade i kaos efter upproret 2011 då Moammar Gaddafi störtades och dödades.
Migrantsmugglare har gjort det instabila Libyen till en av de viktigaste utgångspunkterna för människor som söker ett bättre liv i Europa.
Smugglare använder ofta icke-sjödugliga båtar som fylls till bristningsgränsen med så många människor som möjligt – ibland i låsta lastrum – för resor som kan ta många dagar.
Enligt migrationsexperter kan man koppla samman migrantkatastrofen med EU:s misslyckande med att ge flyende människor säkra migrationsalternativ.
– Vi bevittnar nu en av de största tragedierna i Medelhavet, och de siffror som myndigheterna meddelat är förödande, säger Gianluca Rocco, chef för den grekiska sektionen av FN:s migrationsbyrå IOM.
Hon påpekar att det här tragiska haveriet visar hur stort behovet är av konkreta, omfattande åtgärder från stater för att rädda liv till sjöss så att man får ett slut på farliga resor.
IOM har registrerat mer än 21 000 dödsfall och försvinnanden på Medelhavet sedan 2014.
EU:s inrikeskommissionär Ylva Johansson säger att EU har ”en kollektiv moralisk plikt” att avveckla nätverken för migrantsmuggling. Det bästa sättet att säkerställa säkerheten för migranter är att förhindra dessa katastrofala resor och investera i lagliga vägar, skriver hon på Twitter.
Vincent Cochetel, tjänsteman vid FN:s flyktingorgan, UNHCR, har uttalat sig skarpt om att det sagts att migranterna inte ville ta emot hjälp.
– Den här båten var inte sjöduglig. Oavsett vad vissa personer ombord kan ha sagt, kan begreppet nöd inte diskuteras, skriver han på Twitter.
Källor: AP, Reuters, BBC
Artikeln uppdaterades kl. 17.37 med uppgifter från BBC om antalet barn och andra ombord.