Hoppa till huvudinnehåll

Åboland

Hobbypiloten Ilkka Joukanen flög innan han fick köra bil: “Det bästa är friheten att fara till platser man inte når med reguljära flyg”

Uppdaterad 19.06.2023 15:09.
Två personer står framför ett litet flygplan.
Bildtext Ilkka Joukanen och Gitte Joukanen framför sitt Malibu-flygplan från USA.
Bild: Privat/Ilkka Joukanen

Ilkka Joukanen från Åbo var 17 år när han fick sitt flygcertifikat. Intresset för att flyga håller ännu i sig så här femtio år senare.

– När jag fick flygcertifikatet trodde jag att jag också skulle få köra bil. Så jag körde bil och blev fast av polisen, och så sköts mitt körkort upp med ett år. Så det var inte en så bra idé, säger Joukanen.

Joukanens flygintresse började med en teorikurs inom flygning som ordnades av finska Arbis. På den här tiden, i början av 1970-talet, kostade det endast fem mark att gå kursen. Det motsvarar ungefär åtta euro i dag.

I dag är Joukanen inne på sitt fjärde flygplan, som han äger tillsammans med tre kompisar, och flygintresset är fortfarande starkt.

– Det kanske låter lite klyschigt, men det bästa är friheten som man känner där uppe, och friheten att fara till platser som man inte når med reguljära flyg, säger Joukanen.

En kvinna och en man med solglasögon i sommarvärmen.
Bildtext Ilkka Joukanen och frun Gitte Joukanen har flygit tillsammans i över 30 år.
Bild: Pontus Nyqvist / Yle

Tillsammans med sin fru Gitte Joukanen, har Ilkka Joukanen flugit över hela Europa.

– Längst ner har jag varit i Sicilien, och längst österut har jag varit i Moskva, vilket var ganska sällsynt åtminstone på 1990-talet då jag gjorde det, säger han.

– Jag har nu flugit med honom i 34 år så jag har blivit ganska van vid det. Färre olyckor händer ju i luften än på landsvägen till exempel, säger Gitte Joukanen.

Hur svårt är det att flyga?

– Inte är det alls speciellt svårt. Man flyger under tio timmar med lärare och sen börjar man flyga ensam, så det går alltså ganska snabbt, säger Ilkka Joukanen.

Flygshow lockar tusentals intresserade

Under veckoslutet samlas tusentals flygentusiaster på Åbo flygplats, där årets flygshow går av stapeln. På lördagen var det smockat med folk. Då Yle Åboland frågar arrangörerna uppskattar de att det är fler besökare i år än 2019 då flygshowen senast ordnades i Åbo.

Under lördagen och söndagen ordnas både flyguppvisningar och besökarna har också möjlighet att bekanta sig närmare med flygplan och helikoptrar på marken.

En helikopter i luften nära marken. Publik som tittar på.
Bildtext Tusentals flygintresserade besökte Åbo flygshow på lördagen. Evenemanget håller på under hela veckoslutet.
Bild: Pontus Nyqvist / Yle

Christopher Metsämäki besökte flygshowen på lördagen tillsammans med sin son Max.

– Jag tycker det här är ett fint evenemang och nu när jag första gången kunde ta med sonen så tänkte jag att det är spännande för honom och roligt för mig också att visa honom lite vad det finns för farkoster, säger Metsämäki.

En man med solglasögon och keps. Bakom en helikopter på marken.
Bildtext Christopher Metsämäki besökte Åbo flygshow tillsammans med sonen Max (som inte ville vara med på bild).
Bild: Pontus Nyqvist / Yle

Björn Jägerskiöld besökte evenemanget på lördagen tillsammans med frun Monica och dottern Sofia Jägerskiöld. Björn har själv flugit i över tjugo år efter att han kom i kontakt med Skärgårdens flygklubb på Kimitoön.

– Jag har nog alltid varit intresserad. Det bästa med att flyga är att man glömmer allt annat, säger han.

Dottern Sofia Jägerskiöld tycker om att flyga med sin pappa, särskilt då man flyger så pass nära marken att man kan se människor.

– Det är lite spännande och annorlunda än när man är i ett stort flygplan, säger hon.

Två kvinnor och en man tittar in i kameran. Bakom finns massa människor.
Bildtext Monica, Sofia och Björn Jägerskiöld är alla mer eller mindre flygintresserade. Björn flyger dessutom själv.
Bild: Pontus Nyqvist / Yle

Elflygplan nästa stora steg i flygbranschen

Inom flygbranschen satsar man nu allt mer på att utveckla elflygplan.

Än så länge är flygen små och ganska trånga. För tillfället finns det ett elflygplan i Finland. Det har plats för endast två personer, och det är endast möjligt att flyga i högst en timme med planet.

Men om ungefär tio år ska det vara möjligt att flyga kortare sträckor med passagerarflyg som drivs med el.

Ett elflygplan på marken.
Bildtext Elflyg kommer att bli vanligare i framtiden. Men först måste tekniken utvecklas en del. Främst är det batteriet som måste förbättras.
Bild: Pontus Nyqvist / Yle

– Till exempel mellan Åbo och Uleåborg, eller till våra närmaste grannländer, säger Finavias direktör Henri Hansson.

Då frågor om miljö och hållbarhet blir allt viktigare har elflyg en given plats på flygmarknaden i framtiden.

– Det är ett ganska bra sätt att minska utsläppen snabbt, om man använder el som har producerats av till exempel vind eller sol, säger Hansson.

En man i vit skjorta tittar in i kameran. Bakom mannen finns ett elflygplan.
Bildtext Henri Hansson är direktör vid Finavia. Han tror att elflygen i framtiden kommer att hjälpa till att hålla nere flygbranschens utsläpp.
Bild: Pontus Nyqvist / Yle

Hobbypiloten Ilkka Joukanen trivs i luften

11:40

Diskussion om artikeln