Hobbypiloten Ilkka Joukanen flög innan han fick köra bil: “Det bästa är friheten att fara till platser man inte når med reguljära flyg”
Ilkka Joukanen från Åbo var 17 år när han fick sitt flygcertifikat. Intresset för att flyga håller ännu i sig så här femtio år senare.
– När jag fick flygcertifikatet trodde jag att jag också skulle få köra bil. Så jag körde bil och blev fast av polisen, och så sköts mitt körkort upp med ett år. Så det var inte en så bra idé, säger Joukanen.
Joukanens flygintresse började med en teorikurs inom flygning som ordnades av finska Arbis. På den här tiden, i början av 1970-talet, kostade det endast fem mark att gå kursen. Det motsvarar ungefär åtta euro i dag.
I dag är Joukanen inne på sitt fjärde flygplan, som han äger tillsammans med tre kompisar, och flygintresset är fortfarande starkt.
– Det kanske låter lite klyschigt, men det bästa är friheten som man känner där uppe, och friheten att fara till platser som man inte når med reguljära flyg, säger Joukanen.
Tillsammans med sin fru Gitte Joukanen, har Ilkka Joukanen flugit över hela Europa.
– Längst ner har jag varit i Sicilien, och längst österut har jag varit i Moskva, vilket var ganska sällsynt åtminstone på 1990-talet då jag gjorde det, säger han.
– Jag har nu flugit med honom i 34 år så jag har blivit ganska van vid det. Färre olyckor händer ju i luften än på landsvägen till exempel, säger Gitte Joukanen.
Hur svårt är det att flyga?
– Inte är det alls speciellt svårt. Man flyger under tio timmar med lärare och sen börjar man flyga ensam, så det går alltså ganska snabbt, säger Ilkka Joukanen.
Flygshow lockar tusentals intresserade
Under veckoslutet samlas tusentals flygentusiaster på Åbo flygplats, där årets flygshow går av stapeln. På lördagen var det smockat med folk. Då Yle Åboland frågar arrangörerna uppskattar de att det är fler besökare i år än 2019 då flygshowen senast ordnades i Åbo.
Under lördagen och söndagen ordnas både flyguppvisningar och besökarna har också möjlighet att bekanta sig närmare med flygplan och helikoptrar på marken.
Christopher Metsämäki besökte flygshowen på lördagen tillsammans med sin son Max.
– Jag tycker det här är ett fint evenemang och nu när jag första gången kunde ta med sonen så tänkte jag att det är spännande för honom och roligt för mig också att visa honom lite vad det finns för farkoster, säger Metsämäki.
Björn Jägerskiöld besökte evenemanget på lördagen tillsammans med frun Monica och dottern Sofia Jägerskiöld. Björn har själv flugit i över tjugo år efter att han kom i kontakt med Skärgårdens flygklubb på Kimitoön.
– Jag har nog alltid varit intresserad. Det bästa med att flyga är att man glömmer allt annat, säger han.
Dottern Sofia Jägerskiöld tycker om att flyga med sin pappa, särskilt då man flyger så pass nära marken att man kan se människor.
– Det är lite spännande och annorlunda än när man är i ett stort flygplan, säger hon.
Elflygplan nästa stora steg i flygbranschen
Inom flygbranschen satsar man nu allt mer på att utveckla elflygplan.
Än så länge är flygen små och ganska trånga. För tillfället finns det ett elflygplan i Finland. Det har plats för endast två personer, och det är endast möjligt att flyga i högst en timme med planet.
Men om ungefär tio år ska det vara möjligt att flyga kortare sträckor med passagerarflyg som drivs med el.
– Till exempel mellan Åbo och Uleåborg, eller till våra närmaste grannländer, säger Finavias direktör Henri Hansson.
Då frågor om miljö och hållbarhet blir allt viktigare har elflyg en given plats på flygmarknaden i framtiden.
– Det är ett ganska bra sätt att minska utsläppen snabbt, om man använder el som har producerats av till exempel vind eller sol, säger Hansson.
