Vasas och Korsholms gemensamma kollektivtrafik Lifti har kört ett år – trafikchef: ”Det har varit krävande”
Det har kommit mycket klagomål från bussresenärer under året om bussar som kommer för sent, för tidigt, eller inte alls.
Vasa stads trafikchef, Pertti Hällilä berättar att det första året med Vekka Group har bjudit på en hel del utmaningar.
– Man kan säga att det har varit krävande. Vi har gått igenom många frågor och många av dem har varit problematiska och några har varit enklare. Det var inte så enkelt att byta från den tidigare trafikanten till den nya, säger Hällilä.
Hällilä tänker speciellt på problemet att få tag på gas att tanka bussarna med i vintras. Men nu verkar allt löpa bättre och den senaste kundundersökningen ger Lifti 4,2 på en skala mellan ett och fem.
– Nu ser läget fint ut och om man tittar på den senaste kundresponsen så ser det fint ut.
Så folk har blivit nöjdare?
– Ja, det har de. Det är bra att åka med bussarna och Lifti.
Vekka groups vd Ville Alanen svarar på e-post att trafiken har fungerat bra hela tiden till de delar som Vekka group har kunnat påverka.
Förutom problem med tankningen lyfter Hällilä upp linje 60 från centrum via Sundom till Malax. Den linjen har enligt Hällilä haft de största problemen under året. Linjen hade upphandlats av NTM-centralen, Vasa stad och Malax kommun gemensamt och linjen trafikerades av Vekka Group.
Chaufförer som inte kan rutterna
På grund av upprepade avtalsbrott sa NTM-centralen i februari upp avtalet med Vekka. Det var problem med tidtabellen, uteblivna turer och för gamla bussar.
Ett annat problem har varit att det har varit svårt att få tag på busschaufförer och de som har anställts har inte känt till Vasa och därför haft svårt med rutterna.
– Jag vet att de har samarbetat med skolorna i Seinäjoki och de har fått nyutbildade chaufförer. Det är svårt att komma ihåg alla rutter i en stad som man inte känner till.
När Vasa stad på våren 2021 konkurrensutsatte kollektivtrafiken och Vekka Group lämnade in det billigaste anbudet betydde det samtidigt att Wasa Citybus förlorade kollektivtrafiken i Vasa, och i december sade bolaget upp hela personalen på 32 personer. Då sa man från Vekka Group att alla chaufförer från Wasa Citybus skulle börja jobba för dem, uppskattningsvis 20-25 personer.
Enligt Hällilä har läget med chaufförerna också blivit bättre.
Problem med tidtabellerna
Tidtabellerna har också fått kritik under året, ibland kom bussen för sent, ibland för tidigt, och ibland inte alls. Enligt Hällilä var problemet med tidtabellerna att rutterna var för långa.
– Det gäller linje 5 här i stan, linje 8 och dels linje 3 och linje 7. De är de värsta och förorsakade största delen av problemen. Kanske också linje 60, Malax-Sundom-stan, den var kanske för lång.
Under vintern kördes många av Liftis turer inte med de egna rosa bussarna.
Det beror enligt Hällilä på att det inte fanns tillräckligt med gas för bussarna att tanka vid Stormossen. Det problemet är nu åtgärdat med en större tank och när det blev brist på ersättande bussar ordnade Vekka group fram fler bussar.
– Vi har reservbussar, men förra året var läget så dåligt att vi behövde många fler reservbussar än vi hade räknat med. Tack vare trafikanten som hade äldre reservbussar så lämnades rutter inte okörda på grund av bussbrist, säger Vasa stads trafikchef, Pertti Hällilä.
Alanen på Vekka group svarar att samarbetet med Vasa stad hela tiden har fungerat utmärkt och om framtiden säger han att de kommer att utvidga sin verksamhet de kommande månaderna.
”Buss- och beställningstrafiken utvidgas i Österbotten” skriver Vekka groups vd Ville Alanen.