Barbiefeber sprider sig som en löpeld – den 60 år gamla dockan får nytt liv i hajpad film
Med drygt en månad kvar till premiären av Hollywoodfilmen Barbie kan man lugnt säga att världen står inför en sällan skådad mani. Barbiefebern är här – och temperaturen bara fortsätter stiga.
Hajpen är stor inför Greta Gerwigs film Barbie, som har biopremiär den 21 juli. Redan för ett år sedan, då bilder från filminspelningarna började cirkulera på sociala medier, satte spekulationerna igång.
Och det är kanske inte så konstigt. Att den ikoniska plastdockan skulle få sin egen liveaction-film med Hollywoodstjärnor som Margot Robbie och Ryan Gosling i huvudrollerna var föga väntat.
Av trailern att döma lär filmen också bjuda på många oväntade tvistar – något som får många att se fram emot filmen med skräckblandad förtjusning.
”Barbiecore” tar över världen
I början av juni rapporterade flertalet medier att världen tömdes på rosa under inspelningarna av filmen Barbie. Scenografin krävde så mycket kulör att det blev brist på chockrosa målarfärg världen över.
– Att behålla barnkänslan var av yttersta vikt. Jag ville att de rosa färgerna skulle vara mycket starka, att allt skulle vara nästan för mycket, säger regissören Greta Gerwig till tidningen Architecture Digest.
Den chockrosa färgen som blivit ett signalement för Barbie har också fått ett uppsving i modebranschen.
På sociala medier trendar termen Barbiecore, där användare visar upp lysande, chockrosa plagg och efterliknar plastdockans estetik.
Speciellt hög är febern på Tiktok. På plattformen cirkulerar en ändlös ström av videor där folk spekulerar kring filmen, visar upp Barbie-inspirerade outfits och sminkningar, och använder sig av AI-filter för att förvandla sig själva till Barbiedockor.
Låten Barbie Girl, ursprungligen utgiven av den dansk-norska popgruppen Aqua år 1997, har klättrat upp på topplistorna igen.
Den amerikanska rapparen Nicki Minaj släppte nyligen en remix av låten, som just nu trendar på sociala medier.
Också den rosa Chevrolet Corvette som Margot Robbie (Barbie) kör i filmens trailer har blivit hett eftertraktad.
Sökningar på Barbies Corvette har skjutit i höjden den senaste månaden. Ur Googles sökdata framgår det att sökningar på ”Barbie movie car” ökade med 450 procent och ”Barbie Corvette” med 80 procent mellan den 19 maj och 18 juni.
Barbiehus i Malibu
Den rosa färgen har också blivit mer synlig i inredning och hemdekor. I Barbies hem i Malibu i USA kan man snart också hyra Barbies hus.
Hyrtjänsten Airbnb har nämligen lagt ut Barbies hus, Dreamhouse (Drömhuset) på marknaden.
Den gigantiska lyxvillan är en enda explosion av chockrosa plast. Som hyresvärd för huset står Barbies pojkvän Ken, som till och med fått en fiktiv profil på sajten. I filmen spelas Ken av storstjärnan Ryan Gosling.
”Medan Barbie är borta har hon överlämnat nycklarna till Malibu Dreamhouse och mitt rum kan vara ditt för natten”, skriver Ken i annonsen.
Det är inte första gången Drömhuset öppnas upp för gäster. För att hylla Barbies 60-årsjubileum kunde fans år 2019 betala 60 amerikanska dollar för att få vistas en natt i villan.
Dockor säljs för upp till 25 000 dollar
Barbieyran syns också i leksakshyllorna. Kärleken till den klassiska dockan har återupplivats hos många, inte minst bland samlare.
– Barbiedockor som ingår i samlingar med begränsad upplaga eller specialutgåvor tenderar att ha ett högt värde, säger dockexperten Simon Farnworth till tidningen The Sun.
Han berättar att dockor som gjorts i samarbete med olika kändisar har ökat i pris. Som exempel nämner han den David Bowie-inspirerade dockan, som gavs ut år 2019.
Den såldes ursprungligen för 50 amerikanska dollar. I dag är den värd över 300 dollar.
Vintage Barbiedockor, gjorda mellan år 1959 och 1972, är ändå de mest eftertraktade. Originalet, alltså den allra första Barbiedockan från år 1959, är i dag värd nästan 25 000 dollar.
Under de senaste åren har Barbiedockorna blivit mer mångsidiga. I dagens läge finns bland annat en Barbie med Downs syndrom, Barbie i rullstol och en kortväxt Barbie.
Många har riktat kritik mot Barbietillverkarna för ohälsosamma kroppsideal och rasism, vilket också lett till att det tillverkats mer kurviga Barbiedockor och dockor av olika etnicitet.
Barbie – världens mest populära docka
Lyssna på Kulturpodden om filmen Barbie:

Därför har Barbie redan förändrat världen
Källor: Architecture Digest, Robb Report, The Sun, Barbie Media, Daily Mail