Havredryck i kaffet populärt bland yngre – havredrycken tar över andelar på marknaden av andra växtbaserade drycker
Allt fler väljer nu havredryck i stället för mjölk i kaffet. Speciellt vanligt är det här bland folk i 30-årsåldern och yngre.
På en linje vid Raisio-koncernens fabrik har man tillverkat havredryck i två års tid. Produktionslinjen bildades för att svara på den ökade efterfrågan på vegetabilisk ersättning för mjölk.
Många väljer havredryck i stället för komjölk av miljö- och hälsoskäl.
– Vi såg att det finns en väldig potential i de här produkterna, säger fabrikschef Jussi Kosomaa.
Enligt Kosomaa är det främst människor i 30-årsåldern och yngre som använder havredryck.
– Vi följer ju givetvis trender och vad som händer i världen. Havretrenden är väldigt stark i de nordiska länderna, säger Kosomaa.
Enligt Kosomaa växer havretrenden också i södra Europa, även om där också finns andra vegetabiliska dryckesprodukter.
– Havre har många hälsofördelar, det har bland annat hälsosamma fibrer, säger Kosomaa.
Världsekonomin påverkar efterfrågan
Kati Rajala, ansvarig för växtbaserade drycker vid Fazer lifestyle foods, säger att havredryckerna är populära i Norden, medan resten av världen ligger lite efter. Den stora efterfrågan har ändå sjunkit lite efter Rysslands anfallskrig i Ukraina och prishöjningar.
– Konsumenterna har brist på pengar och därför växer inte efterfrågan lika snabbt som tidigare, men jag tror att det kommer att vända, säger Rajala.
Rajala berättar att priset på laktosfri mjölk och havredryck nu ligger på samma nivå.
– Det blir intressant och se hur konsumenterna gör sitt val nu, då priset inte kan påverka deras beslut, utan snarare själva produkten i sig, säger Rajala.
Bland annat är orsakerna till att konsumenterna väljer havredryck hållbarhet men också smaken.
– Då man använder havre bildas en naturlig sötma. Jag tror det är en av orsakerna till att folk väljer havreprodukter i kaffet, säger Rajala.
Finländare vana vid havregröt till morgonmål
Utöver havredryck finns också andra växtbaserade drycker som mandel- och sojadryck som alternativ istället för komjölk. Enligt Rajala tar havreprodukterna över andelar på marknaden av de andra växtbaserade produkterna.
Ändå är soja- och mandeldrycker fortsatt populära, men främst utanför Norden. Utanför Norden är man inte lika van vid att använda havre.
– I Norden är vi vana vid smaken av havre, vi äter ju havregröt nästan varje morgon. Det är en bekant smak för oss. Det nordiska morgonmålet är ju ganska unikt och speciellt för oss, säger Rajala.
En annan orsak till varför många väljer just havredryck är hållbarhet. Enligt Rajala är havredryck det bästa alternativet för miljön i förhållande till de andra växtbaserade alternativen då det kommer till vatten- och energiförbrukning.
Enligt Rajala har mycket hänt på havrefronten de senaste fem åren.
– Den nya teknologin gör att vi kan komma så nära mjökbaserade produkter som möjligt, säger Rajala.
Hård konkurrens på marknaden
Marknaden för havredrycker och andra produkter är hård.
– Det börjar vara ganska tuff konkurrens. Många har ökat kapaciteten och det finns flera nya företag på marknaden, säger Rajala.
Rajala säger att lönsamheten ännu inte varit så bra, men tror att det blir bättre på sikt. Det beror på att mycket av satsningen ännu handlat om att utveckla produkterna vilket till en början leder till utgifter.
Hur lätt är det att locka personer att välja växtbaserade drycker istället för komjölk?
– Några är nyfikna och vill vara de första som provar, medan några säger aldrig, men testar efter kanske tio år. Det gäller alla förändringar.