Frankrike storsatsar på elbilsbatterier – så här ser det ut i landets första gigafabrik

Den franska planen är att på bara tre år bli självförsörjande när det gäller elbilsbatterier. Men ännu har man inte lyckats kapa beroendet av Kina.
Den jättelika fabriksbyggnaden ligger på ett industriområde i den lilla kommunen Billy-Berclau i norra Frankrike, nära den belgiska gränsen.
Vid horisonten skymtar det gamla kyrktornet som en stark kontrast till den högteknologiska verksamheten som pågår här.
När Svenska Yle besöker anläggningen är den fylld av arbetare som håller på med installationer i de olika avdelningarna. Färgerna på hjälmar och reflexvästar varierar beroende på uppdragen.
Planen är att den första delen av produktionen av elbilsbatterier ska starta senare i sommar.
- Det har tagit ett och ett halvt år att bygga fabriken och utrusta den till en stor del, säger kommunikationschefen Benoît Fauconnier, synbart nöjd över den snabba tidtabellen.
Konkurrensen från öst är betydande
EU:s beslut att förbjuda försäljningen av nya bensin- och dieselbilar vid år 2035 har satt fart på de europeiska elbilstillverkarna, men konkurrensen från Asien är benhård.
Kina dominerar inte bara elbilstillverkningen utan också tillgången på komponenter och utvinningen av råmaterial.
Frankrike ger själv generösa stöd till den egna produktionen och har nyligen också krävt att EU ska begränsa de kinesiska elfordonens åtkomst till den europeiska marknaden.
Förra året var ett rekordår för försäljningen av elektriska bilar i Europa, och det betyder samtidigt ett allt större tryck på batteriproduktionen.
Den franska planen är nu att bli självförsörjande när det gäller batteritillverkningen inom bara tre år.
Det gamla rostbältet ska få ett uppsving
Företaget ACC (Automotive Cells Company) som står bakom Frankrikes första gigafabrik grundades 2020 som ett samarbetsbolag mellan biljättarna Stellantis, Mercedes-Benz och batteriföretaget Saft.
Att man placerade den första gigafabriken just i Billy-Berclau är en del av den franska strategin att återindustrialisera regionen Hauts-de-France som i dag har landets högsta arbetslöshet.
Man talar om ett elbilsbatteriernas ”Silicon Valley”, där flera gigafabriker ska grundas.
Närheten till kunderna är en fördel
ACC:s mål är inget mindre än att bli den ledande batteriproducenten i Europa. Men kommer man att kunna ta upp kampen med Kina och andra asiatiska länder som dominerar marknaden?
- Vi kan vara nära våra kunder, nära Europas biltillverkare, och det är förstås en fördel jämfört med Asien, säger Etienne Grosjean som jobbar som industriell projektchef.
Han påpekar att det blir höga logistiska kostnader för att transportera battericeller och moduler från andra sidan av jordklotet.
Regionen uppskattas därför för sitt centrala läge i Europa och goda transportleder, vilket också betyder en mindre belastning av miljön.
Kina är fortfarande en viktig partner
När gigafabriken i Billy-Berclau är i full produktion vid slutet av årtiondet är målet att den ska ha en årskapacitet på 800 000 batterier och ha 2 000 anställda.
Men ännu kan man inte kapa livlinan till marknadsledaren.
- Ärligt sagt så kommer vår främsta utrustning och vårt råmaterial från Kina eller Sydkorea, säger Etienne Grosjean och menar att det är så i början, eftersom de är de främsta aktörerna på marknaden.
- Men vi behöver arbeta med andra konkurrenter för att hitta alternativ nära vår fabrik. Det innebär alternativ i Europa.