Hoppa till huvudinnehåll

Inrikes

Dyr mat har gjort unga kvinnor sparsamma – färsk undersökning visar stora förändringar i köpbeteende

En person står vid brödhyllan i en butik.
Bildtext Konsumenterna har börjat välja billigare varumärken i butiken.
Bild: Aalto Puutio / Yle

Enligt en färsk undersökning har de dyra matpriserna fått många att avstå från att köpa dyra varumärkesprodukter. Dessutom verkar särskilt unga kvinnor ha påverkats av de allt stigande priserna.

Enligt en nyligen genomförd undersökning av Taloustutkimus har de stigande matpriserna på kort tid förändrat finländska konsumenters inköpsvanor.

Undersökningen visar att konsumenterna nu i synnerhet avstår från att köpa dyra varumärkesprodukter. Nästan hälften av de tillfrågade uppgav att de inte längre köper dessa produkter, medan motsvarande siffra för ett år sedan bara var en tredjedel av respondenterna.

Särskilt unga kvinnor verkar ha påverkats av de allt dyrare priserna. Av kvinnorna i åldern 16-34 har 58 procent minskat sina inköp av dyra varumärkesprodukter. Motsvarande siffra för män i åldern 55-79 är 41 procent.

Det här innebär att livsmedelskedjornas egna varumärken, såsom Kotimaista, Pirkka och Rainbow, har blomstrat. Undersökningen visade att deras popularitet ökade avsevärt på ett år. 44 procent av respondenterna uppgav att de köper dessa varumärken, jämfört med 28 procent för ett år sedan. Detta ses som ett sätt att undvika prisökningar.

En kund kollar på ett paket vid fiskdisken i en affär.

Matpriserna sjunker globalt – men därför fortsätter de stiga i Finland

Produktionskostnaderna har ökat klart, säger expert.

Unga kvinnor allt mer sparsamma

Särskilt unga kvinnor verkar ha påverkats av de allt dyrare priserna. Av kvinnorna i åldern 16–34 har 58 procent minskat sina inköp av dyra varumärkesprodukter. Motsvarande siffra för män i åldern 55–79 är 41 procent.

Vid matinköp prioriterar hälften av de unga kvinnorna priset framför allt annat, medan en fjärdedel av äldre män gör det.

Samma mönster upprepas även i andra frågor. En tredjedel av äldre män har ökat sina inköp av butikernas egna varumärken, medan två tredjedelar av unga kvinnor har gjort det.

Matpriserna har ökat med över 16 procent under det senaste året, men priset på många enskilda livsmedel har stigit betydligt mer.

Hönsägg av märket Pirkka i en pafflåda i en mataffär. På en skylt står det att man får två stycken äggkartonger för tre euro.
Bildtext Livsmedelskedjornas egna märken, som brukar vara billigare, har blivit mycket mer populära det senaste året.
Bild: Vesa Toppari / Yle

Billigare behöver inte betyda sämre

Enligt Johanna Mäkelä, professor i matkultur vid Helsingfors universitet, har förändringen av konsumtionsbeteendet ändå varit relativt liten. Även om konsumenterna har övergått till billigare alternativ inom samma produktgrupper, har den så kallade matkulturen i förhållande till prisökningar förändrats relativt lite. Till exempel har matlagning hemma inte ökat.

Det har även funnits oro för att matprisernas ökning skulle leda till att särskilt låginkomsttagare tvingas välja billigare mat, som ofta innehåller mera fett och socker, och överlag är mindre hälsosamma än kvalitativa alternativ.

Enligt Mäkelä har detta inte nödvändigtvis skett. Hon påpekar att matens kvalitet kan betyda olika saker för olika konsumenter. Förutom näringsinnehåll är också matens ursprung till exempel en avgörande fråga för många.

Det här är en bearbetad översättning av Yle Uutisets artikel Kallis ruoka sai nuoret naiset säästeliäiksi – uusi kysely kertoo harvinaisen suurista muutoksista. Översättningen och bearbetningen är gjord av Emil Friman.

Diskussion om artikeln