AI tar sig an kampen mot oönskade telefonsamtal
Ett nytt vapen har uppenbarat sig i kampen mot oönskade telefonsamtal och telefonbedrägerier. Som på de flesta problemen år 2023 stavas lösningen artificiell intelligens.
Wall Street Journal har talat med Roger Anderson från Kalifornien, USA, som blev trött på att ständigt få oönskade samtal av bedragare och försäljare.
Han bestämde sig för att ta saken i egna händer och skapa en digital karaktär för att sätta käppar i hjulet för alla oseriösa samtal.
Skapelsen blev Whitey Whitebeard, en AI-driven karaktär som är specialdesignad för att irritera och slösa folks tid. Den både låter och beter sig (åtminstone delvis) som en människa.
Detta är ett välkommet vapen i kampen mot oönskade telefonsamtal, som enligt Federal Communications Commission är den största kategorin av konsumentklagomål i USA. Genomsnittsamerikanen får enligt uppskattningar cirka 14 oönskade samtal varje månad.
Inte heller i Finland är telefonförsäljare särskilt populära. Enligt en undersökning av Konkurrens- och konsumentverket anser över 80 procent av finländarna att telefonförsäljning varken är angenämt eller nödvändigt.
Samtidigt har också 56 procent av finländarna blivit föremål för ett bedrägeriförsök med telefonsamtal.
Men än så länge får finländarna vänta på hjälp av Whitebeard, eftersom hen för tillfället endast talar engelska.
Så här fungerar det
När en bedragare eller försäljare ringer, skapar AI-karaktären Whitebeard en förvirrad och disträ personlighet för att hålla igång samtalet och förhindrar samtidigt bedragaren att få någon värdefull information.
För att uppnå detta använder Anderson AI-programvara och chattrobotar som kan svara på frågor och ge konstiga svar. Karaktären pratar i cirklar och låtsas vara förvirrad över enkla saker.
Han kan till och med säga saker som inte har något att göra med samtalets ämne för att slösa bedragarens tid och få dem att ge upp.
En armé av digitala personligheter
Whitey Whitebeard är inte heller ensam i sin strävan att irritera telefonbedragare. Anderson har skapat en hel armé av digitala personligheter; Salty Sally, den överväldigade mamman, och Whiskey Jack, den lätt distraherade. Tillsammans driver de bedragarna till vansinne och ger dem samtidigt en dos av sin egen medicin.
Då Wall Street Journal får ta del av ett av Whitebeards uppdrag, lyckas han uppehålla en bedragare i 6 minuter och 27 sekunder.
Fenomenet då man ”lurar luraren” kallas scambaiting är inget nytt och dess laglighet har diskuterats i flera repriser.
Källa: Wall Street Journal