Hoppa till huvudinnehåll

Inrikes

Forskning: Att sjunga för bebisen motverkar läs- och skrivsvårigheter

Två bebisar i blöjor ligger och tittar på varandra på en filt.
Bild: Alamy / All Over Press

Spädbarns hjärnor tar till sig modersmålets språkljud effektivt genom sång, visar forskning vid Helsingfors universitet. Det kan i sin tur minska risken för dyslexi.

Bebisar som har lyssnat på sång har hjärnor som mer effektivt bearbetar modersmålets språkljud jämfört med bebisar som har fått höra instrumentalmusik eller ingen musik alls. Det visar en studie vid Helsingfors universitet.

Professor Tea Kujala leder uppföljningsstudien Lukivauva som inleddes vid enheten för kognitiv hjärnforskning år 2015. Studien har följt barns utveckling från födsel till skolålder.

I studien deltar barn med medfödd risk för läs- och skrivsvårigheter.

Som ett led i studien har barn under sina första sex månader fått lyssna på olika barnvisor, vaggvisor och enkla folksånger.

– Vi hade ett så pass stort sortiment att det räckte till, så att det var trevligt för föräldrarna och bebisarna att lyssna på, säger Kujala till Yle Uutiset.

Det kostar ingenting att sjunga för en bebis, så det kan man uppmuntra till världen över

professor Teija Kujala

Barnen undersöktes sedan med elektroencefalografi (EEG), ett sätt att mäta den elektriska aktiviteten i hjärnbarken, och det visade sig att de bebisar som hade lyssnat på visor reagerade kraftigare än andra spädbarn på specifika ljudstimuli i talat språk.

Att reaktionen blev kraftigare visar att hjärnan blev skickligare på att särskilja språkljud, konstaterar docent Paula Virtala i pressmeddelandet om undersökningen.

Tidigare forskning har visat att det här med att kunna differentiera mellan språkljud går hand i hand med goda läskunskaper. Den nya studien visar alltså att det kan stärka den språkliga utvecklingen att stödja ljudsystemets utveckling i ett tidigt skede och att det rent av kan lindra potentiella problem med läsinlärningen hos barn som har förhöjd risk för läs- och skrivsvårigheter.

Ärftliga utmaningar

Kujala uppger att de barn som deltog i undersökningen hade en ärftlig risk för dyslexi som också var förknippad med avvikelser i tal- och språkutveckling.

För utvecklingen av det egna modersmålets ljudsystem är de första månaderna i livet speciellt viktiga och skapar grunden för inlärning av såväl språk som läskunskap, konstaterar hon i pressmeddelandet.

Problem med läsinlärningen kan till exempel göra att det tar längre tid att lära sig läsa och skriva.

Tidigare forskning i hur man hjälper barn med läs- och skrivsvårigheter har fokuserat främst på barn i skolåldern och i viss mån på barn i förskoleåldern. Enligt professor Kujala är den nya studien banbrytande i att den visar att man kan stödja språkutvecklingen för barn som löper risk att drabbas av läs- och skrivsvårigheter redan medan de är spädbarn.

På Yle Arenan finns barnvisor från BUU-klubben. Här är en av dem:

På Yle Arenan kan du lyssna på barnvisor från BUU-klubben. - Spela upp på Arenan