Mölkky gör succé på många håll i världen – nu säljer lyxmärket Dior sin egen version för nästan 1 000 euro
Det klassiska finska gårdsspelet Mölkky har under de senaste åren nått stor popularitet också utomlands. Nu har det franska lyxmärket Dior lanserat sin egen version av spelet.
På modejättens hemsida kallar man Mölkky för ”throwing pins game” (på svenska ungefär stickkastningsspel). Träklabbarna är prydda med grundaren Christian Diors namn och beskrivs som en hyllning till hans stora kärlek för sällskapsspel.
Diors version av spelet säljs på hemsidan för 990 euro.
Sedan 1990-talet har Mölkky varit ett omåttligt populärt sällskapsspel i Finland. För några år sedan började det väcka uppmärksamhet också utomlands.
Speciellt stor succé har Mölkky gjort i Frankrike och Japan. I Frankrike listas det som det trettonde mest populära sällskapsspelet, och år 2016 ordnades världsmästerskapen i Mölkky för första gången utanför Finland, i Le Rheu i Frankrike.
– I Frankrike har den långa traditionen av petanque bidragit till Mölkkys popularitet. Mölkky påminner ganska mycket om petanque, berättar Antti Hautapakka, ordförande för Finlands Mölkkyförbund.
Att Mölkky letat sig ända fram till Japan beror enligt Hautapakka till stor del på japanernas förkärlek för finska saker.
– Allt från Mumin till metal går hem hos japanerna. Mölkky är en passande exotisk sport för dem.
Vad tycker du om Diors lyxversion av Mölkky?
– Jag tror att all publicitet är bra för sporten. Det är ändå viktigt att komma ihåg att det är Tactic Games som tillverkar de officiella Mölkkyspelen. På Diors hemsida nämner man ingenting om Mölkky, även om deras spel ser väldigt bekant ut, säger Hautapakka.