Ett år sedan invigningen av Vörå Biogas tankstation: ”Det har faktiskt gått över förväntan”
Precis intill Larvvägen bredvid industriområdet i Vörå har man sedan juli förra året kunnat tanka biogas. Det är nu drygt ett år sedan Vörå Biogas invigde den egna tankstationen och så här långt har allt gått som på räls.
Per-Johan Grannas är styrelseordförande för Vörå Biogas Ab. När Svenska Yle träffade honom inför invigningen ifjol var han optimistisk. Och vid det här laget kan Grannas konstatera att han är nöjd med det gångna året.
– Det har faktiskt gått över förväntan, säger han.
Tankstationen har i princip fungerat störningsfritt och det har inte funnits en dag då det inte varit möjligt att tanka.
– Tekniken har fungerat och vi är mycket nöjda, säger Grannas.
Vid tidpunkten för invigningen fanns det över femtio gasbilar i Vörå. Enligt Per-Johan Grannas rör det sig i dagsläget om ett hundratal.
Inte enbart personbilarna i Vörå rullar i allt större utsträckning på biogas. Numera kan även tyngre fordon som använder sig av komprimerad gas tanka utanför kommunens centrum.
– Till exempel vänder bussen som går mellan Vörå och Vasa nu som då in hit för att tanka, säger Grannas.
Biogasen ett fossilfritt alternativ
Per-Johan Grannas tror att det höga intresset för biogas främst beror på det låga priset. Dessutom kan även det ökade klimattänket spela en roll.
– Nog har det ju gått in i folks medvetande att vi ska bli fossilfria och då är ju gasbilen ett bra alternativ, säger han.
Just nu kommer biogasen till Vörå från Jeppo. Redan förra sommaren hade Vörå Biogas siktet inställt på egen biogasproduktion. Tankarna finns fortfarande kvar.
– Själva funderar vi ju också på att starta egen produktion av biogas inom något år, säger Per-Johan Grannas.
”Känns som att köra en helt vanlig bensinbil”
Till tankstationen rullar en bil in för att fylla tanken med biogas. Chaufförens namn är Tom Holtti och han valde att gå över till gasbil i samband med att tankstationen i Vörå blev klar. Själv pendlar han ofta från hemmet i Vasa till arbetsplatsen i Vörå. Bilen tankar han nästan varje jobbvecka.
En tank biogas räcker för Holtti nästan 500 kilometer. Efter att biogasen förbrukats går bilen ännu nästan 200 kilometer till på bensin.
Tom Holtti är nöjd över bytet till gasbil:
– Den är billig att köra och känns precis som en helt vanlig bensinbil, säger han.
Holtti kan även rekommendera andra som bor i områden med tankningsmöjligheter att börja köra på biogas. Han kommer själv precis hem från en bilsemester hemma i Finland. Ska man resa längre sträckor kan det enligt honom vara bra att kolla upp var det går och inte går att tanka.
Gasbilar allt populärare
Kurt Stenvall är VD på Jeppo Biogas Ab, företaget som förser tankstationen i Vörå med biogas. Biogas levereras även till Jakobstad, Pedersöre, Pyhäjärvi och Vasa. Dessutom har Jeppo Biogas två egna tankstationer belägna i Jeppo och Storkyro.
Stenvall säger att biogasen som trafikbränsle kostar ungefär hälften så mycket som bensin och diesel. Priset ligger på lite över en euro per bensinliter.
Biogas produceras genom samrötning av biologiskt nedbrytbara råvaror. För Jeppo Biogas del är dessa råvaror grisgödsel, mag- och tarminnehåll från slakterier, potatisavfall, gräs, tvättvatten från foderkök och fett från storkök och restauranger.
Produktionen i Jeppo drog igång under hösten 2013. Kurt Stenvall säger att det för ungefär tio år sedan, när biogas som trafikbränsle började bli aktuellt, inte fanns en enda biogasdriven bil i nejden.
– Åtminstone i våra trakter ökar efterfrågan ännu lite hela tiden, säger Stenvall.
Enligt Traficom ökar sakta andelen personbilar drivna av alternativa drivkrafter. I december 2022 var antalet gasbilar 15 622, vilket är 8,5 procent fler än året innan.
Kurt Stenvall säger att inte lär bli ett problem att möta den ökade efterfrågan, eftersom majoriteten av den producerade biogasen går till industrin.
– Trafikbränslet utgör kanske bara ungefär en tiondel av produktionen, så det finns nog ännu plats för fler bilar, säger han.