Ingå kommun vill hörsamma skärgårdsbornas behov och önskemål
I Ingå ska skärgårdsborna få hjälp i sina ärenden av kommunens förvaltningschef, det vill säga Eija Taskinen.
Det är kommunstyrelsen som utsett Taskinen att ansvara för skärgårdsärenden och fungera som en kontaktperson mellan skärgårdsborna och kommunen.
Hon är i kontakt med skärgårdsborna angående deras önskemål, koordinerar deras ärenden samt funderar på förbättringar.
Även sommargästernas behov beaktas.
Relaterat
Skärgårdsbornas röster ska höras i nytt nätverk – i Maxmo skärgård vill man bevara både lugnet och servicen
Diskuterar skärgårdens utmaningar och möjligheter.
Förturskriterierna på landsvägsfärjorna irriterar: ”Galenskap att inte släppa dem med förtursskylt först av färjan”
Förtursskyltar används ofta av fastboende i skärgården.
Flera nya plastinsamlingskärl i Östnyland – alla skärgårdsbor är ändå inte nöjda
Fem av kärlen finns i Borgå, två i Sibbo och en i Lovisa.
Maria Haglund bytte Vasa mot lilla Bergö med 500 invånare: ”Vissa tyckte att vi var helt galna”
Stadslivet gav Haglund med familj ångest.
Snart får de som bor i Sibbo skärgård post tre gånger i veckan igen
Posten drar tillbaka beslut om post en gång i veckan.
”Redan befintliga problem kan förvärras” – skärgårdsbor i Sibbo får nu post bara en gång i veckan
Förändringen träder i kraft den 3 maj.