Hoppa till huvudinnehåll

Österbotten

Wasaline har haft rekordsommar

Sommaren har varit bra för Wasaline som fortsätter visa rekordsiffror på rutten Vasa-Umeå.

I juli hade rederiet 67 000 passagerare vilket är en ökning på nästan sju procent jämfört med förra året.

Överlag har också passagerarmängderna i år varit bättre än förra året. Under tidsperioden januari till juli har passagerarmängderna varit över tolv procent högre jämfört med samma tidsperiod förra året.

Fraktmängderna har dock minskat med cirka nio procent på grund av lågkonjunkturen.

Relaterat

Man i kaptensuniform står på kommandobrygga

Kapten Johannes Sjöholm tröttnar inte på Kvarken: ”Man får inspiration av de olika årstiderna”

Aurora Botnias teknik skiljer sig från de gamla färjorna.

Hård vind ställer till det för Wasaline – två avgångar på onsdag ställs in

Meteorologiska institutet varnar för svår sjögång och hård vind på Kvarken på onsdag. Därför ställer Wasaline in två avgångar på onsdag.

Avgången från Umeå klockan 08.00 och avgången från Vasa klockan 14.30 ställs in. Avgången från Umeå klockan 19.00 beräknas avgå enligt tidtabell.

Enligt varningen kan den signifikanta våghöjden överstiga fyra meter och från och med eftermiddagen kan den sydliga till sydvästliga vinden vara 19 meter i sekunden på Kvarken.

Wasalines färja Aurora Botnia kör i isen i skärgården.

Ny Wärtsilä-motor ska ytterligare minska på utsläppen inom sjöfarten

Har nu lanserats för den kommersiella marknaden.

Förbindelsen mellan Vasa och Umeå utvecklas till en grön sjöfartskorridor

Vasa och Umeå eftersträvar en klimatneutral förbindelse mellan städerna och ska bilda en grön sjöfartskorridor över Kvarken.

Vasa stad, Umeå kommun, Umeå Hamn AB, Umeå Kommunföretag AB, Wasaline och Kvarken Ports har ingått ett intentionsavtal om en grön sjöfartskorridor mellan Umeå och Vasa.

Med gröna sjöfartskorridorer avses utsläppsfria rutter mellan två eller flera hamnar.

Avtalet innebär ett starkt engagemang för främjande av hållbar trafik och för samarbete mellan städerna och deras aktörer. Genom samarbetet eftersträvas att förbindelsen ska vara klimatneutral år 2030.

Målet med att effektivera samarbetet är att främja gröna transportkorridorer och minska sjöfartens koldioxidutsläpp med hjälp av innovativa och miljövänliga lösningar.