Borgås kollektivtrafik utvidgas med fler turer och en ny linje till hösten
På måndag börjar kollektivtrafiken i Borgå köra enligt hösttidtabell. Turerna har utvidgats som en del av stadens strävan att förbättra kollektivtrafiken.
– Vi försöker förbättra kollektivtrafiken, säger trafikplanerare Matias Leinonen.
Förutom att staden har utökat turerna på linje 2 så har Borgå Trafik också lovat att öka antalet turer på linje 1. Det är en väldigt positiv sak, enligt Leinonen. Linje 1 är den enda i stadstrafiken som fortfarande fungerar på marknadens villkor.
En del av busstrafiken betalas av NTM-centralen medan staden har köpt upp linjerna i tätorten för omkring en miljon euro. De konkurrensutsattes för perioden från i höst till början av sommaren 2024 och enligt Leinonen var det få bussbolag som var intresserade av att köra dem.
De stora förändringarna i busstrafiken låter vänta på sig till hösten 2024 då staden ska reformera kollektivtrafiken.
– Den största förändringen för i höst är den nya linjen Taku som kör mellan Östermalm, Kungsporten och torget. Det har kommit många önskemål om en sådan här linje så nu hoppas vi att den når dem som frågat efter den, säger Leinonen.
Linjen testas i ett år så man ser hur många som använder den.
Större förändringar nästa år
Att det behövs bättre bussförbindelser till Östermalm och Kungsporten var en sak som kom fram i kollektivtrafikenkäten som staden lät göra i våras.
I sommar har invånarna kunnat ge respons på ett utkast över det nya linjenätet. Svaren skickades direkt till en konsult och Leinonen har ännu inte sett dem, men han hoppas snart få ett sammandrag.
Fler än 2 000 Borgåbor svarade på den första kollektivtrafikenkäten.
– Borgåborna vill ha kollektivtrafik, behov finns, konstaterar Leinonen.
Förutom förslag på bussturer kunde Borgåborna bland annat föreslå hur kollektivtrafikens varumärke skulle kunna byggas.
– Bland annat namnet Pojo (från Porvoon Joukkoliikenne) föreslogs. Ett förslag som fastnade i mitt huvud var ett sidotema med färgerna grönt och gult, berättar Leinonen.
Större reform om ett år
Hösten 2024 ska staden och NTM-centralen sköta om alla linjer som körs inom Borgås kollektivtrafik. Då ska bussarna köra längs nya rutter enligt nya tidtabeller.
Dessutom ska betalningssystemet för bussbiljetterna förmodligen förnyas så att man går över från bussbolagens system till en serviceproducent med en app som används av 20 städer i landet.
– Vi har ännu mycket att göra på det här årets sida för att komma så långt att bussarna kan börja köra längs de nya rutterna i augusti nästa år, säger Leinonen.
Här hittar du lokaltrafikens tidtabeller från den 14 augusti framåt. På bussbolaget Koiviston autos webbplats finns även tidtabeller över fjärrtrafiken och information om biljettpriser. Koiviston auto äger både Borgå Trafik som kör största delen av lokaltrafiken samt Onnibus som kör fjärrtrafik.