Föräldraoro i Sibbo – skolbussarna stannar inte längre på inofficella hållplatser
Helsingforsregionens trafik (HRT) har meddelat att bussarna på skollinjerna i Sibbo från och med måndagen den 14 augusti endast stannar på de hållplatser som är markerade på linjens rutt. Det här oroar föräldrar.
Från och med måndag stannar bussarna på Sibbos skollinjer endast på de officiella hållplatser som är markerade på HRT Reseplanerarens karta. Initiativet för detta kom från bussföretaget Pohjolan Liikenne som sköter busstrafiken på området.
Syftet med ändringen är att göra det enklare för förare och passagerare att veta var bussarna stannar – men placeringen av de markerade hållplatserna oroar Sibbofamiljer.
Henni Jaako tog upp diskussionen på sociala medier. Under torsdagen hade inlägget redan över sextio kommentarer.
Hennes familj består av fyra barn, varav tre berörs av den nya policyn – ett barn som börjar på årskurs tre, ett som börjar årskurs sju och ett barn som börjar första året i gymnasiet. Alla barn har tidigare kunnat ta sig till skolan från en hållplats som inte har varit markerad på linjernas rutter.
Familjen bor längs med Spjutsundsvägen, en av de nio vägar som påverkas mest av HRT:s förnyelse. Tidigare har barnen kunnat stiga på bussen nedanför sitt vägavtag intill postlådan, eller från grannens gårdskorsning, men från och med måndag kommer barnen att behöva ta sig till en av de markerade hållplatserna.
Den markerade hållplatsen är placerad i en kurva i nerförsbacke. Hastighetsbegränsningen är 60 kilometer i timmen, men följs sällan. Barnen skulle i princip behöva stå i kurvan på vägen.
Henni Jaako
En av hållplatserna ligger 513 meter längre bort och den andra över 700 meter. Dessutom saknar Spjutsundsvägen vägbelysning, gångbana och en ordentlig vägren.
– Det är en smal och slingrande väg. Där kör också ganska mycket tung trafik till och från Nevas, säger Henni Jaako.
Jaako säger att den nuvarande hållplatsen har använts så länge hon kan minnas och att det aldrig har varit några problem. Hon har också talat med busschauffören som kör skollinjen.
Enligt Jaako tycker också chauffören att den markerade hållplatsen är mycket farligare både för barnen och för bussen än den nuvarande.
Möts av autosvar
Redan samma dag som informationen om de nya hållplatserna kom, bestämde sig Jaako för att ta saken i egna händer.
På torsdagseftermiddagen har hon hunnit skicka två meddelanden till HRT, som följts av autosvar där de tackat henne för hennes respons. Hon har också kontaktat skolan, som i sin tur tackat henne för att hon är aktiv och ger respons.
– Och så ringde jag Pohjolan Liikenne, där en vänlig person i kundtjänsten lovade ta reda på vem jag kan kontakta, men jag har inte fått något annat svar från dem än.
Jaako har också kontaktat kommunen.
Kimi Känkänen, ansvarig trafikplanerare på Sibbo kommun bekräftar att någon har varit i kontakt med kommunen om skollinjerna och att kommunen har kontaktat både HRT och NTM-centralen för att få veta om och hur det är möjligt att få en ny hållplats markerad. Det är NTM-centralen som måste markera hållplatsen eftersom det är en statlig väg.
– Just nu är vi i en aktiv utredningsfas, där folk i all hast försöker komma på hur det här ska lösas, säger Känkänen.
Åtminstone Känkänen hade inte varit medveten om den nya policyn före familjen kontaktade honom. Han önskar att de hade blivit informerade så tidigt som möjligt, så att de hade haft mer tid att lösa problemet.
Bussbolaget vädjar till trafiksäkerhet
Pohjolan Liikennes trafik direktör Johan Nykvist säger att de har blivit informerade om problemen och tillägger att de förstås i sista hand är ansvariga för saken.
De motiverar förändringen med att de vill förbättra kvaliteten på servicen. Också användarvänligheten ska förbättras då kunderna har säkra och fysiskt markerade hållplatser som de använder sig av.
Nykvist vill påminna om att det handlar om avtalsfrågor mellan bussbolaget och HRT.
– De platser som är markerade, som anmäls till oss som hållplatser, är också de som förmodligen är de säkraste hållplatserna, säger Johan Nykvist.
Enligt Nykvist har den här diskussionen förts i flera år mellan HRT, Sibbo kommun och NTM-centralen och alla parter är medvetna om situationen. Både Pohjolan Liikenne och HRT säger att de tillsammans har försökt föra saken framåt, men att det saknats handlingskraft på andra håll.
– Det är väldigt viktigt att vi reagerar på kundernas önskemål, men vi kan inte reagera som ensam operatör, utan i första hand ska responsen riktas till dem som har beställt tjänsten, och i sista hand till kommunen eller NTM-centralen, säger Nykvist.
HRT inventerar hållplatserna
Maija Musto, enhetschef på HRT, säger också att Sibbo kommun länge har varit medveten om situationen.
Nu har de diskuterat saken med Pohjolan Liikenne, som har lyft fram invånarnas missnöje. För att lösa problemet har HRT försökt föreslå för NTM-centralen att de skulle göra en inventering av hållplatserna och samtidigt markera hållplatserna i terrängen.
– I princip kan vi lägga till virtuella hållplatser, det vill säga de hållplatser som är markerade i Reseplanerarens karta, efter att vi har fastställt att det är en säker hållplats. Men vi kan inte åka dit och sätta upp busshållplatsskyltar, utan det är på NTM-centralens ansvar.
HRT har påbörjat inventeringen av hållplatserna och kommer att åka ut och titta på dem. Vad gäller Jaakos fall säger Musto att det låter som ett fall som är värt att se närmare på.
– Då kan vi avgöra om den nuvarande hållplatsen är ett bättre alternativ, eller om det är någon annanstans.
Tillbaka till Henni Jaako som har en tydlig plan för måndag morgon.
– Jag har instruerat barnen att de går till samma hållplats som de alltid har gått, och om bussen inte stannar, så försöker de på nytt om en timme när nästa buss kommer. Om de inte kan åka med på bussen så informerar jag skolan. Jag tvingar dem inte att gå den här vägen till de markerade hållplatserna, för det är att leka med barnens liv, säger Henni Jaako.
Uppdatering, måndagen den 14 augusti klockan 17.40:
Henni Jaako berättar att barnen varit i skolan på måndagen. Kommunen ordnade skoltaxi åt det yngsta barnet medan de två äldre steg på bussen vid den vanliga platsen nära hemmet. Från och med tisdagen måste de två äldre eleverna ändå gå till den officiella busshållplatsen en bit bort, för att kunna vara säkra på att bussen stannar. Jaako tänker låta dem göra det tills det blir mörkt ute, sedan känns det för otryggt.
Jaako berättar att hon fått ett meddelande från NTM-centralen om att de ska göra en inventering av hållplatserna i Sibbo. Tidtabellen har hon inte hört något om.