Teknologijättarna står stabilt på toppen: ”Världens starkaste varumärken berättar mycket om det liv vi lever i dag”
Teknologibranschen stordominerar i en färsk studie över världens starkaste varumärken gjord av marknadsundersökningsföretaget Kantar. Inga finländska företag finns bland de hundra företagen i topp.
Apple rankas som världens starkaste varumärke år 2023. Varumärkesvärdet på 8,8 miljarder amerikanska dollar motsvarar 8 miljarder euro.
Listan fortsätter med välkända teknologijättar som Google, Microsoft och Amazon.
Anrika företag som McDonald's och Coca-Cola finns också bland tio i topp, liksom de globala kreditkortsjättarna Visa och Mastercard.
I övrigt sticker lyxvarumärket Louis Vuitton ut på listan.
– Listan visar teknologiföretagens fortsatt starka position på världsmarknaden. Lyxbranschen är väldigt varumärkesdriven, vilket förklarar Louis Vuittons placering, säger Tapio Heikinheimo som är forskningschef på Kantar.
Världens mest värdefulla globala varumärken 2023 i miljoner dollar
Varumärkets värde – brand value på engelska – är en kombination av företagets marknadsvärde och varumärkets attraktionskraft.
Studien bygger på över fyra miljoner intervjuer med konsumenter på 54 olika marknader i världen. Intervjuerna har gjorts under det första halvåret i år.
Senare under hösten kommer företaget också att sammanställa en rangordning över de starkaste varumärkena i Finland.
”Amazon är det mest intressanta företaget på listan”
Rangordningen av varumärkena säger mycket om hurdant liv vi lever i dag, enligt Malin Brännback, professor i marknadsföring vid Åbo Akademi.
– Amazon är det mest intressanta företaget på listan. De har byggt upp sin verksamhet sedan 1990-talet då de började med böcker, men i dag är de förstås så mycket mer.
– Du kan knappast lansera än enda konsumentprodukt på den amerikanska marknaden utan att du råkar ut för Amazon.
Mycket av det vi gör i dag sker på nätet. Det märks också på listan, påpekar Brännback,
– Det digitala styr. Vad vi än gör på nätet så kommer vi troligen i kontakt med Apple, Google eller Microsoft.
Inga finländska varumärken – Ikea enda svenska
De finländska varumärkena lyser med sin frånvaro på Kantars lista.
Som enda svenska företag i topp 100 finns Ikea på plats nummer 86, medan till exempel Spotify inte finns med bland de hundra mest värdefulla varumärkena i år.
I början av 2000-talet fanns Nokia med på dylika listor över de starkaste globala varumärkena. Men raset kom snabbt, minns Malin Brännback.
– Teknologin utvecklades kraftigt och det var det man inte riktigt förstod på Nokia.
– Överlag brukar man tala om att inga varumärken är eviga, det finns en tjugofem års gräns man ibland talar om. Men till exempel Microsoft har funnits med i toppen väldigt länge och det är lite fascinerande.
De senaste åren har präglats av en ekonomisk turbulens.
Coronapandemin ledde till kraftiga ekonomiska stimulansåtgärder i flera länder, vilket i sin tur bidrog till att inflationen tog fart. Prisena sköt i höjden inom flera sektorer.
Det är då ett starkt varumärke är ett trumfkort, enligt Tapio Heikinheimo.
– Varumärkets betydelse ökar under svåra tider. Konsumenternas valmöjligheter minskar och de söker ett slags trygghet genom att köpa välbekanta varumärken.