Ergonomiska bord och stolar är ingen självklarhet i gymnasiet – i Borgå finns efterfrågan men inte pengar
Skarvsladdar är vanliga i gymnasier i Östnyland då rummen inte är planerade för att alla i klassen har egen dator. Ergonomiska möbler där höjden kan justeras med en knapptryckning finns det heller inte gott om.
I dag sätts stor fokus på lärmiljön i skolan, att klassrummen är så bra att jobba i som möjligt.
Enligt Utbildningsstyrelsen borde inlärningsmiljöerna på alla nivåer i dag vara inspirerande, mångsidiga och ändamålsenliga och samtidigt ta hänsyn till en mängd saker gällande allt från inneluftens kvalitet till ergonomi och hygien.
Men några exakta anvisningar för vad som borde finnas i ett klassrum finns inte.
När det gäller till exempel ergonomi i gymnasiet går utvecklingen långsamt, i alla fall om en skola inte står inför en stor renovering. Det visar en rundringning Yle Östnyland har gjort.
Sibbo gymnasium ska bli mera ergonomiskt
Det östnyländska gymnasium som inom kort kommer vara det mest moderna är gymnasiet i Sibbo.
Gymnasiebyggnaden i Nickby totalrenoveras som bäst och klassrummen moderniseras. I samband med det är tanken att möblemangen i skolan byts ut, berättar rektor Linus Dolk.
I nya Sibbo gymnasium kommer det finnas eluttag för varje studerande. Dessutom installeras vissa flexibla lösningar, som gör att man kan öppna dörren mellan två klassrum för att skapa en större lokal.
Inredningsarkitekter har lyft fram att längdskillnaderna mellan studerande i gymnasiet kan vara väldigt stor. Enligt dem går tekniken i mindre höj- och sänkbara bord ändå lättare sönder. Därför satsar skolan på stolar som höjs och sänks med en gasfjäder, så att eleven själv ska kunna välja en lämplig höjd på stolen, berättar Linus Dolk.
Enligt planerna ska det i Sibbo gymnasium finnas en del ståbord längst bak i klassen och det kan också bli möjligt att sitta på gympabollar på lektionerna.
Helt säker på inredningen är Linus Dolk ännu inte. Ett stort frågetecken är fortfarande vad pengarna kommer räcka till, eftersom konkurrensutsättningen för möblerna ännu är ogjord.
– Praktiska, ergonomiska och bra lösningar för både lärare och studerande är det enda kravet vi har, säger Linus Dolk.
Lärare vill kunna stå och jobba
I Borgå gymnasium beskriver rektor Monica Johansson inlärningsmiljön som traditionell.
När skolan sanerades för över 15 år sedan fanns inte möjligheten att ha höj- och sänkbara bord. Därför är merparten av de cirka 17 klassrummen traditionellt utrustade med vanliga stolar och bord.
Ett klassrum i Borgå gymnasium är mera modernt inrett. Det är det gamla språklaboratoriet som är utrustat med nyare stolar där de studerande själva kan välja sitthöjden.
Rektorn skulle gärna se att skolan hade mer ergonomisk inredning, speciellt för personalen. Vissa lärare har lyft fram att det skulle behövas bord där höjden kan justeras, berättar Johansson.
– För deras arbetshälsa skulle det vara ett första steg att få sådana bord och också bättre stolar.
Problemet är enligt Johansson att det inte finns pengar till att byta ut alla möbler på en gång. Gymnasiet har så sent som i vårvintras fått en ny fasad och mycket av hennes tid har gått åt till olika renoveringar, vilket gör att hon inte haft tid att planera inköp av nya möbler.
Skarvsladdar behövs
Både i Borgå gymnasium och i Lovisa gymnasium är användningen av skarvsladdar stor. Båda skolorna finns i gamla byggnader där klassrummen inte är planerade för att varje studerande ska ha en egen dator.
– I samband med den senaste saneringen fick klasserna mera eluttag men av tekniska skäl finns de längs väggarna. Sitter man mitt i klassrummet når inte sladden dit utan en skarvsladd, berättar Anders Nordström som är gymnasierektor i Lovisa.
Också i Lovisa gymnasium är klassrummen rätt traditionella. På majoriteten av stolarna och borden kan höjden justeras, men de går inte att snabbjustera så som på moderna höj- och sänkbara möbler.
I ett av klassrummen finns stolar där sitthöjden kan snabbjusteras och några bord som kan höjas och sänkas med hjälp av en knapptryckning. Anders Nordström upplever att skolan i viss mån skulle ha användning för fler möbler av den här sorten, men han ser inte nyttan av att ha sådana möbler i alla klassrum.
– Jag tycker inte att våra studerande kritiserat det desto mera. De flesta verkar vara nöjda, berättar Nordström.
Önskar fler platser att sitta på
I Lovisa gymnasium har ungdomarna önskat sig fler stolar till aulorna. Där har skolan valt att placera ställbara bord och ståbord i hopp om att få de studerande aktiverade under rasterna, då de i övrigt sitter så mycket i skolan, förklarar rektor Anders Nordström.
När det gäller lärarna i Lovisa gymnasium har de möjlighet att använda ståbord i lärarrummet. Därtill finns det ett tyst arbetsrum med justerbara bord där personalen kan stå och jobba.
– I klassrummen är det jätte få lärare som sitter nuförtiden. De ställer sig framför klassen och går runt, behovet i klassrummet är inte lika stort, anser Anders Nordström.
Enligt Nordström är lärmiljön i skolan bättre i dag när det gäller akustik och belysning. I samband med totalrenoveringen för några år sedan förnyades belysningen och akustikskivor installerades i taket på de flesta rum i skolan.
– Akustikskivorna gjorde mycket för ljudnivån, det blev ganska mycket tystare och behagligare, berättar Anders Nordström.