Besviken pendlare efter tågstrulet på kustbanan: ”VR glömde bort oss som skulle till Hangö”
Ett elfel satte ett persontåg på kustbanan ur spel mellan Ingå och Karis på torsdag eftermiddag. Ett femtiotal passagerare fick vänta på vidare transport i nästan en timmes tid på stationen i Karis.
Det här är inte rimligt, tycker Ann-Mari Berlin som pendlar mellan hemmet i Ekenäs och jobbet i Helsingfors. Hon är kritisk till VR:s sätt att hantera och ge information i oväntade situationer.
Berlin åkte med tåget från Helsingfors mot Åbo som avgick strax efter halv sex på torsdagskvällen (24.8). I Kyrkslätt stannade tåget och stod stilla i en timme. Passagerarna informerades om att det berodde på ett elfel i Karis. Under det här stoppet steg en del av passagerarna av tåget för att ta taxi för att hinna i tid till en färjterminal i Åbo.
Tåget fortsatte sedan till Ingå station där de övriga passagerarna steg av tåget och gick längs en sandväg till fem bussar som väntade.
Blev lovade en buss men det visste busschaufförerna inte om
Berlin berättar också att de i tåget blivit lovade att en buss skulle ta passagerare till Ekenäs och Hangö. Det visade sig dock att ingen buss fick tillstånd att åka vidare till Hangö.
– VR glömde bort oss som skulle till Hangö. Det kändes inte alls bra.
Berlin var i kontakt med VR:s kundtjänst och försökte vädja till chaufförerna att köra henne och de andra till Ekenäs och Hangö.
– Jag förstår inte varför VR inte kan ha bättre fungerande processer i sådana här situationer.
Det här ledde till att kring 40-50 människor fick vänta på stationen i Karis i 45 minuter för att kunna ta sig vidare. När bussen väl åkte iväg hurrade passagerarna.
– En del av dem sade att de ska på jobb och andra hade barn som väntade hemma, berättar Berlin som sist och slutligen var hemma klockan nio på kvällen.
VR meddelade också passagerarna att de inte ersätts för några kostnader till exempel för taxiresor eftersom banfelet inte var deras ansvar, berättar Berlin.
Marika Schugk, som ansvarar för kundupplevelser vid VR, säger att elfelet kom som en överraskning för dem. VR började leta efter ersättande busstransporter direkt, men koordineringen tar alltid tid. Dessutom dröjde det till klockan 19 innan Finntraffic kunde avgöra hur länge reparationsarbetet skulle ta, skriver Marika Schugk i ett mejl till Yle Västnyland.
Trasig kontaktledning i Karis orsakade problemen
Under kvällen hittade Finntraffic en trasig kontaktledning i Karis.
Elfelet uppdagades vid 16-tiden på torsdagen och det gick till tidig fredag morgon innan felet var helt åtgärdat.
Artikeln uppdaterades 25.8 klockan 14.46 med en kommentar från VR.