Hoppa till huvudinnehåll

Vetamix

Spänd inför studentskrivningarna? Stärk din läskompetens med dramapodden Medeas dotter!

Affisch för djuddramaserien Medeas dotter. Från vänster Elmer Bäck, Tyra Wingren och .Jessica Grabowsky.
Bildtext Medeas dotter är en explosiv berättelse om hämnd.
Bild: Johanna Kannasmaa, Clas Christiansen

Med hjälp av det här skolmaterialet övar du upp många färdigheter inför modersmålsprovet. Lär dig att läsa och analysera dramatik, att förstå ljuddrama som genre och stärk din läskompetens.

Det här hittar du på sidan

  • En video där huvudrollsinnehavarna berättar om podden Medeas dotter och om hur du ska lyssna

  • Alla tre avsnitt i serien att lyssna på, samt manus att läsa som stöd

  • Kluriga quiz där du kan kolla om du hängde med i lyssningen

  • Frågor att diskutera i klassrummet

  • Skriftliga analysuppgifter (t.ex som hemuppgifter) som kan lämnas in och bedömas av läraren

  • Faktarutor med tilläggsmaterial som grund för analys: ”Centrala begrepp inom ljuddrama” och ”Det klassiska dramat om Medea”

Följebrev till läraren: Så kan skolpaketet användas i undervisningen

Vad är Medeas dotter?

Medeas dotter är en tredelad dramapodd som handlar om hur unga kan fara illa av föräldrars skilsmässa. Varje avsnitt är ungefär en halvtimme långt. En dramapodd är precis som en tv-serie, fast utan bilder, allt utspelar sig via ljud. Lyssna gärna med hörlurar för att få ut allt av den tredimensionella ljudvärlden!

I centrum av berättelsen står 16-åriga Hanna, som har älskat sin bonuspappa hela livet, men kärleken förbyts i hat när pappan lämnar Hannas mamma för en kollega. Hanna vill hämnas, och hennes två bästa vänner hjälper till att sätta en gruvlig plan i verket.

Vem är det vi hör?

Huvudrollen Hanna spelas av Tyra Wingren. Hennes två vänner Theo och Zaida spelas av Joel Häggblom och Ellen Forsström.

I den här videon kan du se hur skådespelarna ser ut och höra dem berätta om sina jobb som röstskådespelare. Du får också tips på vad du kan tänka på medan du lyssnar.

Introduktionsvideo till Medeas dotter - Spela upp på Arenan

Avsnitt 1: Sveket

Tyra Wingren i rollen som Hanna i dramat Medeas dotter.
Bildtext Tyra Wingren i rollen som Hanna.
Bild: Johanna Kannasmaa

I början av serien får du träffa 16-åriga Hanna. Hon befinner sig i en svår situation. Hela hennes liv slets sönder då hennes älskade styvpappa Jacob meddelade att han lämnar deras familj, vilket satte igång en hemsk kedja av händelser. Hanna börjar berätta för lyssnaren vad som har hänt, genom att skriva om händelserna i sin dagbok.

Här kan du lyssna på del 1 av Medeas dotter. Om du vill kan du läsa manuskriptet och följa med i texten medan du lyssnar.

Sveket

34:18

Faktaruta: Centrala begrepp inom ljuddrama

Förslag på diskussionsuppgifter för avsnitt 1 – diskutera i klassen!

  • Hur känns det att ta till sig en berättelse i form av ett ljuddrama? Jämför med att titta på en tv-serie eller läsa en bok! Såg du personerna och platserna framför dig?

  • I vilken tid och på vilken plats utspelar sig berättelsen? Vilka saker i innehållet och språket gör att man kan dra slutsatser om det?

  • Diskutera användningen av berättarröst (voice over) i Medeas dotter. Vilken funktion har berättarrösten och hur påverkar den lyssnarens uppfattning av huvudpersonen Hanna?

  • Märkte du att berättelsen utspelar sig på två olika tidsplan, och att mycket av avsnitt 1 är en tillbakablick? Hur kom detta fram?

  • Vilka frågor tror du att du kommer att få svar på när du lyssnar vidare?

Skriftliga analysuppgifter för avsnitt 1 – välj en eller flera!

1) Lyssna på de tre första scenerna i avsnitt 1. Vad får vi veta om relationen mellan Hanna och Jacob? (Du kan använda manuset som stöd för minnet.)

Avsnitt 1 scen 1-3

7:09

Behöver du hjälp med analysen? Här är några stödfrågor!

  • Vilken konkret information får vi om vilka Hanna och Jacob är och vilken deras relation till varandra är? Vilken är deras gemensamma historia?

  • I vilka situationer befinner sig Hanna och Jacob i de här tre scenerna? Vad gör de tillsammans?

  • Vad berättar tonfallet och ordvalet i dialogerna om deras relation?

  • Hur beskriver Hanna Jacob i sin voice over?

2) Hur skapas miljö och stämningar i scenerna 5-7 i första delen av ljuddramat? (Du kan använda manuset som stöd för minnet.)

Avsnitt 1 scen 5-7

5:40

Behöver du hjälp med analysen? Här är några stödfrågor!

  • Vilken roll spelar musiken för att skapa stämning?

  • Hur påverkar personernas känslor stämningen i scenerna?

  • Hur används bakgrundsljud för att måla fram en bild av platsen och det som pågår där?

3) Vad berättar scen och 13 och 14 i första delen av Medeas dotter om hur vi i dag kommunicerar med hjälp av våra telefoner och på vilka sätt gestaltas kommunikationen i audiodramat? (Du kan använda manuset som stöd för minnet.)

Avsnitt 1 scen 13-14

3:22

Behöver du hjälp med analysen? Här är några stödfrågor!

  • Hur sprids information om det som hände på modersmålslektionen?

  • Hur kommunicerar Hanna med sina kompisar om det?

  • Hur kommunicerar Jacob och Kajsa?

  • Hur gestaltar ljuddramat visuella element, som emojier?

Avsnitt 2: Hämnden

Elmer Bäck i rollen som Hannas bonuspappa Jacob i ljuddramat Medeas dotter.
Bildtext Elmer Bäck i rollen som Jacob.
Bild: Johanna Kannasmaa

Hanna håller på att dö av skam för att hennes mamma Kajsa har skämt ut henne i skolan. Samtidigt märker hon att Kajsa mår allt sämre av situationen. Jacob äger deras gemensamma lägenhet och kan kasta ut Kajsa och barnen därifrån. Tillsammans med Zaida och Theo bestämmer hon sig för att hämnas på Jacob. De vill att han ska få lida ordentligt.

Här kan du lyssna på del 2 av Medeas dotter. Om du vill kan du läsa manuskriptet och följa med i texten medan du lyssnar.

Hämnden

37:02

Förslag på diskussionsuppgifter för avsnitt 2 – diskutera i klassen!

  • Hur reagerar du på det som Hanna och hennes vänner gör för att hämnas på Jacob?

  • Hur har allt som hänt hittills påverkat Hannas och Jacobs relation? Jämför gärna med intrycket du fick i ljuddramats första scener.

  • Vilka olika möjligheter att hämnas minns du att det pratades om i avsnittet?

  • Hur tycker du att Hannas mamma Kajsa mår? På vilket sätt märker du det?

  • Har du lagt märke till några ljudeffekter hittills? Vilka i så fall?

  • Lily Allens låt Smile spelas i avsnittet. Vilken funktion tycker du den har?

  • Vilka frågor väntar man sig att få svar på i den tredje och sista delen, efter att man lyssnat på del 2 av Medeas dotter?

Skriftliga analysuppgifter för avsnitt 2 – välj en eller flera!

1) Analysera och tolka stilmedlen i följande manusutdrag ur det andra avsnittet av Medeas dotter.

Jag hade trott att helvetet var att för evigt grillas som en kebabstång inuti en evig airfryer. Jag trodde helvetet var att bli utsatt för vattentortyr medan man kippar efter luft, att långsamt, långsamt sjunka ner i kvicksand tills man int kan andas mera. Men det visade sig att helvetet är att promenera till skolan med sina vänner efter att ha gråtit sönder sig själv hela helgen, och utanför en butik plötsligt se sin stepdad stå och hångla med moddaläraren. Utan någo bekymmer i världen stod dom där på andra sidan gatan med läpparna fastklistrade i varann.

Ångesten krälade under huden hela förmiddagen för att jag sku ha lektion med Linnea på eftermiddagen. Jag ville int träffa henne. Jag tänkte med fasa på hur hon sku villa tala med mig efter lektionen. Linnea var precis sån. De va svårt att koncentrera sig då allt kröp inpå mig.

Hela kvällen spelades Jacobs ord i huvudet på repeat. “Hör nu lilla flickan på då ja selittää fö dig hu världen funkar, så kan du sedan vara tacksam för hur ja fucka upp hela din familj!” Men trots ilskan var jag rädd att göra det där Jodel-inlägget.

Behöver du hjälp med analysen? Här är några stödfrågor!

  • Är utdragen tagna ur dialogpartier eller ur avsnitt med berättarröst?

  • Vilka skriftspråks- och talspråksdrag finns det i utdragen?

  • Hurdant är bildspråket och vad får det för effekt?

  • Hur stärker användningen av stilmedlen de känslor som finns i utdragen?

2) Lyssna på scen 11 i avsnitt 2 av Medeas dotter och analysera dialogen med fokus på det ungdomsspråk som Hanna, Zaida och Theo talar. (Du kan ta hjälp av manuset vid behov.)

Avsnitt 2 scen 11

4:17

Behöver du hjälp med analysen? Här är några stödfrågor!

  • Vilka exempel hittar du på att ungdomarna blandar olika språk?

  • Hur ser man på ordvalet att det är ungdomar som pratar?

  • Hittar du referenser till ungdoms- eller populärkultur?

  • Hur hur hörs det på uttalet och satsmelodin att det här är ungdomar som bor i Helsingfors?

  • Hur skiljer sig Hannas, Zaidas och Theos sätt att tala från Linneas?

3) Lyssna riktigt noggrant på scen 12 i avsnitt 2 av Medeas dotter, med hörlurar. Vilka ljudeffekter ingår och hur används ljudet för att skapa en känsla av utrymme? Ta manuset till hjälp, om du vill.

Avsnitt 2 scen 12

1:33

Behöver du hjälp med analysen? Här är några stödfrågor!

  • Vilka ljud bidrar till att skapa en bild av att vi befinner oss hemma hos Hanna?

  • Vilka stämningar skapas med hjälp av ljudeffekterna?

  • I vilka rum av hemmet rör sig Hanna under scenen och i vilka rum finns de andra personerna? Hur har ekon, ljudvolymer och ljudeffekter använts för att lyssnaren ska förstå var vilka personer befinner sig?

  • Kan du skilja på diegetiska och icke-diegetiska ljud? (se faktarutan Centrala begrepp inom ljuddrama)

Avsnitt 3: Kraschen

Jessica Grabowsky spelar sollen som Hannas mamma Kajsa i ljuddramat Medeas dotter.
Bildtext Jessica Grabowsky i rollen som Kajsa.
Bild: Johanna Kannasmaa

Hanna och hennes mamma Kajsa måste packa ihop allt de äger och flytta bort från sitt älskade hem. Samtidigt inleds en polisutredning i skolan, för att få fast den som skickat sliskiga meddelanden i Jacobs namn. Misstankarna riktas mot Kajsa. Kajsa blir allt mer instabil och det går ut över familjen, inte minst över de små tvillingpojkarna Elias och Oliver. Hanna försöker hålla ihop familjen.

Här kan du lyssna på del tre av Medeas dotter. Om du vill kan du läsa i manuset medan du lyssnar.

Kraschen

37:56

Förslag på diskussionsuppgifter för avsnitt 3 – diskutera i klassen!

  • Diskutera huvudpersonernas drivkrafter i hela dramat Medeas dotter. Vad får Hanna, Jacob och Kajsa att handla som de gör?

  • Hur framstår Hannas relationer till sina familjemedlemmar i Medeas dotter?

  • Hur mår Hanna i den sista scenen jämfört med den första? Vilken roll tror du dagboksskrivandet har spelat för hennes mående?

  • Vilka frågor blir öppna när Medeas dotter slutar?

  • Tycker du Medeas dotter har ett mera lyckligt eller olyckligt slut? Diskutera och motivera.

Skriftliga analysuppgifter för avsnitt 3 – välj en eller flera!

1) I scen 8-11 i del 3 av Medeas dotter ökar spänningen och den dramatiska kurvan stiger. Vi förstår att berättelsen börjar närma sig bilkraschen som nyss har skett när ljuddramat börjar. Analysera vilka element som får spänningen att stiga i dessa scener. Ta manuset till hjälp vid behov.

Avsnitt 3 scen 8-11

7:14

Behöver du hjälp med analysen? Här är några stödfrågor!

  • Vilka känslor kommer starkt fram i scenerna?

  • Hur agerar personerna jämfört med tidigare?

  • Hurdana är relationerna?

  • Hur förändras sådant som språkbruk, tonfall och röstvolym?

2) Analysera Hannas känslor i scenerna 15-17 i del tre av Medeas dotter. Vilka känslor namnges och vilka antyds på annat sätt? Hur växlar känslorna mellan scenerna och hur påverkar det lyssnarens uppfattning av hur Hanna mår? Ta manuset till hjälp vid behov.

Avsnitt 3 scen 15-17

7:26

Behöver du hjälp med analysen? Här är några stödfrågor!

  • Vilka känslor beskriver Hannas berättarröst?

  • Hur får de situationer hon befinner sig i henne att känna?

  • Hur påverkar andra personers sätt att bete sig mot Hanna hennes känslor?

  • Hur kommer känslorna fram genom Hannas sätt att tala i replikerna?

  • Hur ändras Kajsas tro på att hon ska få vårdnaden om tvillingarna?

Faktaruta: Det klassiska dramat om Medea

3) Läs faktarutan om den antika myten om Medea. Hur syns det att dramatikern Are Nikkinen har inspirerats antikens Medea i ljuddramat Medeas dotter? Vilka likheter hittar du mellan myten och ljuddramat? Skriv ditt svar i punktform.

Behöver du hjälp med analysen? Här är några stödfrågor.

  • Vilka personliga egenskaper är gemensamma för Medea och Kajsa?

  • Finns det andra personer i ljuddramat som har en likhet med någon i myten?

  • Vilka händelser i myten och ljuddramat liknar varandra?

  • Vilka teman har myten och ljuddramat gemensamt?

  • I vilka sammanhang i ljuddramat nämns myten om Medea?

Affisch för djuddramaserien Medeas dotter. Från vänster Elmer Bäck, Tyra Wingren och .Jessica Grabowsky.
Bild: Johanna Kannasmaa, Clas Christiansen

4) Titta på affischbilden för Medeas dotter. Hur upplevde du bilden innan du hade hört ljuddramat och hur tolkar du den nu när du har lyssnat?

Behöver du hjälp med analysen? Här är några stödfrågor!

  • Vilket är det första intrycket av bilden?

  • Vilken är stämningen?

  • Vilken eller vilka genrer associerar du till?

  • Vilka personer syns i bilden och vad berättar deras miner och kroppsspråk?

  • Hur används färger och vad skulle de kunna symbolisera?

  • Vad signalerar fonten i titeln?

  • Går det att utläsa något om teman i berättelsen ur promobilden?

Fyll i formuläret.

TV-nytt besökte Medeas dotters premiärfest

Se hur det såg ut och kolla in intervjun med huvudrollsinnehavaren Tyra Wingren!

Nyskriven ljuddrama för unga om föräldrars skilsmässa som driver till hämnd - Spela upp på Arenan

Läs också: ”Jag måste nypa mig i armen för att förstå att det var sant – Tyra Wingren landade två stora roller på samma gång

Mer om ämnet på Yle Arenan