Hoppa till huvudinnehåll

Ekonomi

Lidl ökade sin omsättning – marknadsandelen nu nära tio procent

En person i Lidl-uniform packar upp frukt i en mataffär.
Bildtext Kunderna har blivit mer prismedvetna.
Bild: Pekka Tynell / Yle

Lidls marknadsandel har årligen långsamt ökat.

Handelskedjan Lidl ökade sin omsättning med 5,7 procent under räkenskapsåret 2023. Lidls räkenskapsår avslutades i februari.

Omsättningen steg till 1 969 miljoner euro och rörelsevinsten till 101 miljoner.

Lidls finanschef Sami Pyykönen säger i ett pressmeddelande att kostnadsökningen och inflationen återspeglades i konsumenternas köpbeteende, och att kunderna har blivit mer prismedvetna då de handlar mat.

Enligt Pyykönen var Lidls tillväxt under räkenskapsåret snabbare än vad den var på marknaden i övrigt.

Lidls marknadsandel av den finska dagligvaruförsäljningen var 9,8 procent förra året. Andelen har sakta ökat under de senaste åren.

2021 var marknadsandelen 9,6 procent och året innan 9,5.

Lidl har sammanlagt 202 butiker i Finland som sysselsatte cirka 5 800 personer i genomsnitt under verksamhetsåret.

Källa: STT