”Det var fint att kyssa min älskade fru på kyrktrapporna” – på två månader har 5 000 besökare satt betyg på sitt besök i Borgå domkyrka
För att kyrkan ska få veta vad besökarna tycker om sitt besök i Borgå domkyrka finns numera en responsterminal i vapenhuset. Under de två första månaderna har tusentals besökare betygsatt sitt besök.
Över 90 procent av människorna som besöker Borgå domkyrka är nöjda med sitt besök. Det visar statistik från en responsterminal som kyrkliga samfälligheten har installerat i kyrkans vapenhus.
Besökare har på vägen ut möjlighet att sätta betyg på sitt besök genom att trycka på knappar med glada eller sura smileys på en pekplatta. Det finns också möjlighet att ge skriftlig feedback.
Smileyterminalen togs i bruk i början av juli och under de två första månaderna har över 5 000 personer satt betyg på sitt besök. Över 90 procent av feedbacken har under båda månaderna varit positiv.
– Baserat på de två första månaderna är vi ganska nöjda med hur det har tagits emot och hur mycket respons som har kommit in, berättar Krista Eloneva som är samfällighetens fastighets- och anskaffningschef.
Det var fint att kyssa min älskade fru på kyrktrapporna.
Respons från 31 juli 2023
De dagliga besökarmängderna varierar beroende på veckodag. En dag under turistsäsongen kan domkyrkan ha kring 1 000–2 000 besökare, berättar Eloneva.
Turister förargas när bröllop förhindrar dem från att gå in
Den negativa kritiken som domkyrkan fått har enligt Eloneva varit uppbygglig. Den kan användas för att utveckla verksamheten.
Största delen av den negativa responsen har handlat om när kyrkan är öppen för besökare.
– När det är förrättningar i kyrkan, så som bröllop, får turisterna inte komma in i kyrkosalen utan bara i vapenhuset. Det har förargat besökare, berättar hon.
En lösning på det här skulle kanske kunna vara att försöka informera bättre om kyrkans öppettider, funderar Eloneva.
Om det inte blir någon guidning på grund av en förrättning så borde det finnas en informationsskylt utanför kyrkan. Nu stod många och väntade utanför kyrkan och kom sedan in i tid för guidningen och hamnade sedan avlägsna sig för att någon tillställning skulle börja i kyrkan.
Feedback från 21 juli 2023
Via responsmaskinen har det också kommit in konkreta förbättringsförslag, så som möjligheten att ta i bruk Mobilepay som betalningsmetod när man köper till exempel ljus till ljusbäraren i kyrkan.
Totalt tre responsterminaler
Samfälligheten har responsterminaler på två andra ställen: Informationsdisken på Lundagatan och en gemensam för pastorskansliet och begravningstjänsterna.
Där har semestrarna lett till att det inte kommit in så väldigt mycket respons, men den respons som har kommit har varit positiv.