Hoppa till huvudinnehåll

Österbotten

Utredning: Busslinje kunde ersätta inrikesflyget från Kronoby

Uppdaterad 08.09.2023 14:27.
Ingången till en flygterminal.
Bildtext Inrikesflygen från Karleby-Jakobstads flygplats kunde ersättas med en busstur till Vasa flygplats, konstaterar en utredning. Arkivbild.
Bild: Jakob Lillas / Yle

En busslinje från flygplatsen i Kronoby till Vasa flygplats kunde ersätta inrikesflygen från just Kronoby. Det alternativet lyfts i en utredning som en arbetsgrupp på Kommunikationsministeriet tagit fram.

I utredningen konstaterar man att Vasa flygplats är relativt nära Karleby-Jakobstads flygplats i Kronoby med ett avstånd på 120 kilometer. Om man i stället för att stödja flygtrafiken i Kronoby vill sätta in busstur till Vasa skulle restiden från Karleby-Jakobstads flygplats till Helsingfors bli tre timmar och 25 minuter lång inklusive byte från buss till flyg.

Om man går in för att fortsätta stödja inrikesflygen från Karleby-Jakobstads flygplats kräver det ytterligare utredningar i samband med en offertrunda, står att läsa i rapporten.

I dag går en del av inrikesflygen mellan Karleby–Jakobstad och Helsingfors via Kemi. Rapporten konstaterar att passagerarmängden från Kronoby har varit låg.

Utredningen har tagits fram som grund för regeringens budgetförhandlingar i höst. Enligt regeringsprogrammet ska köp av flygtrafik till landskapen behandlas vid budgetförhandlingarna i höst.

Enligt regeringsprogrammet ska Finavias flygplatsnät bevaras. Ett mål är att man ska kunna ta sig till alla delar av landet från Helsingfors på tre timmar.

Hangarchef: Flyget är livsviktigt för regionens utveckling

För Stig-Göran Forsman, vd på Kronoby Flyghangar, kommer rapporten inte med några större överraskningar.

– Tjänstemän på kommunikationsministeriet har varit av den här åsikten en längre tid.

Man i kostym framför en tegelvägg.
Bildtext Hangarchefen Stig-Göran Forsman berättar att man har arbetat intensivt för regionflygets framtid de senaste månaderna.
Bild: Juha Kemppainen / Yle

Forsman påpekar att en eventuell busstransport från Kronoby till Vasa diskuteras som ett alternativ. Det är alltså inte fråga om ett regelrätt förslag.

Enligt regeringen Orpos regeringsprogram ska flygplatsnätverket hållas kvar på samma nivå som i dag.

– Det skulle vara fullständigt katastrofalt om man från regeringshåll nu ändrar sin åsikt.

Det skulle vara fullständigt katastrofalt om man från regeringshåll nu ändrar sin åsikt

Stig-Göran Forsman, vd Kronoby Flyghangar

Handelskammaren: Buss ingen realistisk lösning

Österbottens handelskammares vd Paula Erkkilä ser inte en bussförbindelse till Vasa som någon realistisk lösning.

– Det går inte ihop med målet att man ska kunna ta sig till Helsingfors på tre timmar.

De flyg som går från Kronoby till Helsingfors via Kemi räcker i dag 2 timmar och 45 minuter. Direktflygen tar en dryg timme.

Kvinna i röd skjorta och svart kavaj står framför ett fönster.
Bildtext Enligt Österbottens handelskammares vd Paula Erkkilä är flyget ett måste för företagen.
Bild: Jakob Lillas / Yle

Erkkilä säger att snabbare tågförbindelser är på väg, men att det kommer att dröja länge innan de är verklighet. Budskapet från företagen i regionen är enligt Erkkilä att flyget är nödvändigt.

– Det är ett måste. Vi måste ha flygförbindelser också i framtiden.

De senaste åren har staten upphandlat flygtrafiken till fem regionflygplatser, bland dem Karleby–Jakobstad. Erkkilä ser det som fullt möjligt att flygplatsen i framtiden ska kunna fungera på marknadsmässiga grunder.

Stora investeringar i regionen

Ett argument för att det även i framtiden ska gå att flyga från Kronoby är exportindustrin och de stora investeringarna i regionen. Sett till invånarantalet är Mellersta Österbottens exportvärde det högsta i landet, över 40 000 euro per invånare.

I dagsläget är över 70 procent av resenärerna från Karleby-Jakobstad flygfält affärsresenärer.

– Det är ett livsviktigt transportsätt för att regionen fortsättningsvis ska kunna utvecklas, säger Stig-Göran Forsman.

Forsman berättar att man har jobbat intensivt för att bevara regionflyget de senaste månaderna. Han säger att flyget har stöd även hos riksdagsledamöterna från Vasa valkrets.

– Vi litar på att det som är inskrivet i regeringsprogrammet också håller.

Ingången till en flygterminal.
Bildtext Över 70 procent av resenärerna från Karleby-Jakobstad flygplats är affärsresenärer.
Bild: Jakob Lillas / Yle

Artikeln är uppdaterad 8.9.2023 klockan 13.16 med kommentarer av Stig-Göran Forsman.

Artikeln är uppdaterad 8.9.2023 klockan 14.25 med kommentarer av Paula Erkkilä.

Diskussion om artikeln