Hoppa till huvudinnehåll

Österbotten

Wärtsilä levererar lösningar till två unika metanoldrivna lastfartyg

En 3D-modell av ett vitt lastfartyg med texten StenaLine.
Bildtext Fartygen blir världens första metanoldrivna ro-ro-hybridfartyg.
Bild: Stena RoRo

I Kina byggs för tillfället två av världens första metanoldrivna ro-ro-hybridfartyg för det svenska rederiet Stena RoRo.

Teknologikoncernen Wärtsilä står för de integrerade hybridframdrivningssystemen på fartygen, som ska optimera bränsleförbrukningen och möjliggöra en fullständigt grön drift i framtiden.

”Det är med stolthet vi stöder dessa innovativa hybridfartyg med våra metanoldrivna motorer och elektrifieringssystem. Stena RoRo och Wärtsilä delar samma engagemang för att minska koldioxidutsläppen inom sjöfarten, och dessa fartyg utgör ytterligare ett steg i denna riktning genom att vara de första metanoldrivna hybridfartygen i sin klass, säger Roger Holm, direktör för Wärtsiläs affärsområde Marine Power.

Fartygen blir 147 meter långa och ska kunna ta 2 800 filmeter frakt. Beräknad leverans är i juni och november 2025.

Ro-ro-fartyg är lastfartyg som kan lastas och lossas via akter- eller bogrampen, eller sidportarna, vilket innebär att lastfordon enkelt kan köra av och på fartyget.

Relaterat

Wasalines färja Aurora Botnia kör i isen i skärgården.

Ny Wärtsilä-motor ska ytterligare minska på utsläppen inom sjöfarten

Har nu lanserats för den kommersiella marknaden.

Wärtsilä på Vasklot i Vasa.

Wärtsiläs rörelseresultat växte med över 50 procent

Bolagets aktiekurs steg med nästan nio procent.

Matti Vaattovaara, vd på Hitachi Energy i Finland

Ovanlig orsak till storbranden på Strömberg park i Vasa – vd: ”Vi tar lärdom av det här”

Att Hitachi Energy inte hade kemikaliesäkerhetstillstånd för sin fabrik på Strömberg park-området i Vasa hade inte någon inverkan på att branden bröt ut i slutet av mars. Hitachi har ännu en bit att gå, men produktionen har kommit igång snabbt efter brande