En plump i protokollet eller tecken på en nedåtgående trend? Experten om Red Bulls svaga helg: ”De var beredda på det här”
Red Bull går att besegra. Det fick vi se i Singapore där säsongens stora dominant var en skugga av sitt tidigare starka jag. Man såg att förarna hade stora svårigheter, säger Yle Sportens expert Fredrik af Petersens.
I fjorton tävlingar i rad har en förare från Red Bull fått kliva högst upp på prispallen, men i Singapore skedde ett trendbrott. Red Bull kom snett in i hela helgen och lyckades aldrig få rätsida på situationen.
Svaga insatser på träningarna följdes upp med ett katastrofkval och en tävling där Max Verstappen och Sergio Perez aldrig var i närheten av pallen.
– Jag tror inte Red Bull själva vet vad det berodde på, Max och Sergio var helt borta. De jobbade stenhårt för att hitta orsaken men officiellt har vi inte fått höra vad som var fel. Man såg att förarna hade stora svårigheter på träningarna, i kvalet och i loppet, säger Yle Sportens expert Fredrik af Petersens.
af Petersens påpekar också att banan i Singapore inte brukar passa Red Bull. Sergio Perez vann förra säsongen men det var stallets första seger sedan 2013.
– Av någon mystisk anledning har Red Bull alltid haft problem i Singapore. De var beredda på det här, redan i samband med tävlingarna på Zandvoort och Monza sa man att loppet i Singapore blir det svåraste den här säsongen. De fick också rätt, som vi såg.
Experten tycker inte att man ska dra för långa slutsatser av Red Bulls insats den här helgen.
– Inget av teamen tror heller att de kan slå Red Bull hur enkelt som helst, säger af Petersens.
Nya tekniska direktiv infördes också till den här helgen som bland annat reglerar framvingen och golvet.
– Red Bull säger att man inte påverkas ett dugg av de här tekniska direktiven, säger af Petersens.
Ferrari har inte samma topphastighet som Red Bull
Då Red Bull inte gick att känna igen tog Ferrari och Carlos Sainz chansen. Spanjoren var snabbast i kvalet och ledde tävlingen från start till mål.
– Ferrari har hittat diverse saker i bilen som har gjort att man blivit bättre. Före sommaruppehållet sa de att de var på väg att hitta något.
– Deras svaghet har varit topphastigheten som inte alls är på samma nivå som Red Bull. Det är svårt att säga hur det var i Singapore eftersom det inte finns några långa raksträckor men Ferrari vann och det är det enda som räknas för fansen.
Vad ska vi ha för förväntningar på Ferrari i de kommande loppen?
– Jag får nog vara lite pessimistisk. Carlos Sainz sa också efter loppet att han räknar med att Max och Red Bull är tillbaka i toppen i nästa lopp. Men Ferrari kan köra om en plats på pallen, det råder det inget tvivel om.
Borde Ferrari prioritera någon av förarna framöver med tanke på konstruktörsmästerskapet?
– Det kan bli stallorder någon gång i speciella fall. Men med tanke på konstruktörsmästerskapet är det de sammanlagda poängen som gäller, säger af Petersens.
Fredrik af Petersens har tidigare kritiserat tävlingar i Singapore, men den här gången tycker han att det bjöds på många spännande moment.
– Det var kanske det bästa loppet i Singapore. Andra halvan av loppet var mycket bra med omkörningar och taktikspel. Betyget blir ganska högt, säger han.