Hoppa till huvudinnehåll

Västnyland

Inget beslut om modell för persontransporter inom Västra Nylands välfärdsområde – fortfarande saknas kött på benen

En svart taxi med gul skylt på taket.
Bildtext Persontransporterna inom Västra Nylands välfärdsområde förväntas öka i framtiden.
Bild: Vesa Toppari / Yle

Det var meningen att Västra Nylands välfärdsområde i dag (18.9) skulle besluta om de allmänna principerna för upphandlingen av persontransporter. Istället blev det remiss.

Det var SFP:s Henrik Wicktröm som föreslog remiss eftersom han tyckte att det fanns allt för stora oklarheter kring tjänsterna.

– Jag saknade mer detaljer, mer kött på benen, säger han.

Hela styrelsen stödde förslaget om remiss.

Det var meningen att fatta beslut i frågan redan i fjol, men även då ville styrelsen öppna upp frågan på ett mer konkret plan.

Transporterna berör bland andra personer med funktionsnedsättning, äldre eller klienter inom social service.

Två modeller på förslag

I detta nu finns det förslag på två modeller.

Den ena skulle upphandlas som en allmän färdtjänst som välfärdsområdet ansvarar för.

Den andra skulle bli en så kallad euro- och kilometerportmonnämodell som innebär att klienten själv håller reda på sina resor och använder ett betalkort.

Den nuvarande produktionen ett enda virrvarr

Välfärdsområdet behöver upphandla transporterna eftersom det för tillfället saknas enhetliga principer inom området.

För tillfället hanterar välfärdsområdet hundratals olika avtal som sköts på tre olika sätt.

Till exempel i Hangö finns endast ett företag som producerar färdtjänst, nämligen Lähitaxi.

I de övriga kommunerna, förutom Esbo, finns två producenter, Lähitaxi och Menevä. I Esbo finns nästan 300 producenter och där förmedlas tjänsterna av en oberoende operatör, medan det i övriga kommuner är upp till klienten att beställa sina resor.

I dagsläget köps persontransporter för 25 miljoner euro på området och siffran förväntas stiga i framtiden.

Diskussion om artikeln