Österbotten får pengar i budgetförslaget: ”Första konkreta goda nyheten”
Flera infrastrukturprojekt i Österbotten föreslås få pengar i regeringens budgetförslag. Bland annat Kasköbanan, som länge varit nedläggningshotad.
Regeringen kom i tisdags med ett budgetförslag som innehåller flera goda nyheter för österbottniska projekt. Kasköbanan har länge varit i behov av en reparation och nu ska projektet få ett planeringsanslag.
– Det här är en hemskt bra nyhet. Det betyder att man börjar planera en reparation av banan. Det är en positiv sak eftersom man först måste planera för att kunna göra något, konstaterar Patrik Hellman, viceordförande för Södra Österbottens järnvägsförening.
Efter flera år av velande fram och tillbaka ser det nu ljusare ut för Kasköbanan, tror Hellman.
– Det här är första konkreta goda nyheten. Vi har kämpat ett år i taget för att hålla banan i trafikerbart skick, men längre än så har vi inte kommit. Det här är ett första steg mot en konkret förbättring av situationen.
Han påpekar ändå att det här bara är fråga om planeringspengar. Trafikledsverket uppskattar att en renovering inklusive elektrifiering av banan skulle kosta 240 miljoner euro.
– Vi får vänta på det andra beslutet sedan, men först måste man planera och den starten sker nu tydligen, så det är mycket bra, säger Hellman.
Djupare farled viktig för Vasa hamn
Också hamnen i Vasa kan förvänta sig pengar nästa år. Tanken är att pengar ska investeras i att göra farleden till hamnen djupare. Hamndirektör Teijo Seppelin i Vasa hamn tar gärna emot sådana nyheter.
– Allt som vi bygger här, nya kajer et cetera, byggs med förutsättningen att vi har en farled med ett djup på tio meter. Vi väntar nog ivrigt på att vi ska få en tio meters farled.
Seppelin påpekar att en djupare farled är viktig med tanke på hamnens strategiska utveckling och industrins behov. En djupare farled behövs bland annat för att kunna hämta in komponenter för en möjlig batterifabrik och vindkraftbyggen.
– Det är de som nödvändigtvis behöver tio meter, så de inte behöver lätta på lasten då de kommer till Vasa.
Vägprojekt på riksåttan får pengar
Utöver hamndirektören jublade även Anders Östergård då han fick se regeringens budgetförslag. Han är direktör för trafik och infrastruktur vid Södra Österbottens NTM-central och med på regeringens investeringslista finns två österbottniska projekt på riksväg 8.
Riksåttan ska få omkörningsfiler mellan Edsevö och Lepplax i Pedersöre och korsningen i Ytterjeppo i Nykarleby ska åtgärdas.
– Det är prima saker. Det har varit ganska kärvt med investeringspengar de senaste åren, säger Östergård.
Enligt Östergård är det fråga om viktiga projekt.
– Visserligen är riksåttan rak och det finns omkörningsmöjligheter, men med omkörningsfiler med mitträcke så är det tryggt att köra om.
Men bortsett från investeringspengar för dylika projekt anser Östergård att mer pengar skulle behövas från staten. Underhållet av de österbottniska vägarna har eftersläpat i 20 år säger han.
– Underhållet av våra belagda vägar är så eftersläpat att det börjar likna en katastrof. Det skulle krävas ganska mycket pengar för att få de belagda vägarna i skick.
Hur mycket pengar?
– Jag uppskattar att vi har 1 500 kilometer dåligt belagda vägar som borde fixas. Genomsnittspriset för ny beläggning är ungefär 100 000 euro per kilometer, så det betyder att 150 miljoner euro skulle behövas för att få våra belagda vägar i skick.