De här varorna anses ha krympt – hundratals finländare vittnar om krympflation
Konsumentförbundet utredde hur vanligt det är med så kallad krympflation, det vill säga att produkter görs mindre medan priset hålls på samma nivå som förr. Över 700 konsumenter kom med iakttagelser.
”Konsumenterna har helt tydligt varit vakna och märkt av att produkter har krympt. Vi fick enormt många svar på ett par timmar efter att vi öppnat webbenkäten. Sammanlagt fick vi 735 observationer om produkter som krympt”, säger Konsumentförbundets kommunikationschef Paula Pessi i ett pressmeddelande.
Enligt observationerna, som samlades in via en anonym webbenkät mellan den 24 mars och den 31 augusti i år, har förpackningarna för i synnerhet djurfoder, olika fettblandningar, sej, ost och olika köttprodukter krympt.
De här produkterna uppgav många att har krympt
Kattfoder, 34 observationer (Latz och Whiskas)
Kivikyläs olika köttprodukter, 23 observationer
Ingmariini-fettblandning (ask), 20 observationer
Becel-smörgåsmargarin (olika askar), 15 observationer
Oivariini, 14 observationer
Arla Loputon-gräddost, 12 observationer
Pirkkas Alaskasej i portionsbitar, 10 observationer
Hundfoder, 6 observationer (Jahti & Vahti)
Tillverkarna kommer med olika förklaringar
Konsumentförbundet betonar att resultaten från enkäten bygger på konsumenternas egna iakttagelser och att uppgifterna om förändringar i produktförpackningarnas storlek eller pris inte har verifierats.
Tillverkarna presenterade olika orsaker till varför vissa produkter krympt.
Många uppgav att konsumenterna efterlyser mindre förpackningar och en del hänvisade till högre produktionskostnader.
Kivikylä uppgav bevis på att också försäljningspriset sjunkit i takt med att produktens storlek minskat.
Kan vara svårt att bevisa krympflation
Det kan vara svårt för konsumenter att bevisa krympflation i efterhand, i synnerhet om man inte har något konkret att jämföra med.
Därför kan det löna sig att spara elektroniska kvitton och följa med kilo- och literpriser, tipsar Konsumentförbundet.
”Många upplever att de på något sätt har blivit lurade när favoritprodukten har krympt i storlek, men priset är oförändrat. Det kom fram i enkätsvaren”, säger Pessi.
Konsumentförbundet efterlyser tydligare och mer öppen diskussion om förändringar i förpackningarnas storlekar och förbundet har skickat enkätens resultat till kännedom för Konkurrens- och konsumentverket.
Har du märkt av krympflation? Vilka varor anser du har krympt i butiken? Berätta i kommentarsfältet.