Hoppa till huvudinnehåll

Politik

Analys: Världen slår värmerekord men i vår riksdag tävlas det om vem som vill sänka bensinpriset mer

Närbild på hand som tankar bensin i en bil.
Bildtext Regeringens trafikpolitik äventyrar klimatmålen, skriver Marianne Sundholm.
Bild: Tiina Jutila / Yle

Regeringens trafikpolitik äventyrar klimatmålen och är också dyr för dem som kör långa sträckor till arbetet.

Den absolut viktigaste åtgärden för att bromsa klimatuppvärmningen är att minska användningen av fossila bränslen.

Det har forskare varit entydiga om i årtionden.

Men att september månad slår värmerekord både i Finland och globalt hörs knappt i vår riksdag.

I plenisalen grälar tvärtom Centern och Sannfinländarna om vem som är mer villig att sänka bensinpriset – alltså i praktiken om vem som kan driva den mer klimatfientliga politiken. Under frågestunden i torsdags blossade debatten upp igen.

Oppositionspartiet Centern, som förlorade en hel del väljare till Sannfinländarna, beskyller nu Sannfinländarna för att inte hålla sitt viktigaste vallöfte om att sänka bränslepriset ordentligt.

Och Sannfinländarna, som plötsligt sitter i regering och måste ta ansvar för bränslepolitiken, förklarar att bensinpriset skulle vara ännu högre just nu om de inte hade satt ner foten.

Trafikpolitiken äventyrar klimatmålen

Transportsektorn står i dag för en femtedel av Finlands utsläpp.

Jämfört med industri- och energisektorn går transportsektorns utsläppsminskning väldigt långsamt.

Regeringens politik gör att den nu kommer gå ännu långsammare än tänkt.

Den skadligaste klimateffekten ligger i planerna på att halvera distributionsskyldigheten år 2024.

Att tillfälligt sänka distributionsskyldigheten är en fortsättning på regeringen Marins politik som kritiserades redan då.

Plikten att blanda biobränsle i bensin och diesel ska sänkas från 28 procent till 13,5 procent nästa år.

Åtgärden beräknas öka trafikens utsläpp med 1,6 miljoner ton. Det är mycket med tanke på att transportsektorns utsläpp står för omkring 10 miljoner ton.

Att sänka distributionsplikten är något som kritiseras av många experter i remissvaren.

Biobränsleproducenter som till exempel Neste är inte glada över att utländskt fossilt bränsle prioriteras så här över ett inhemskt, grönare alternativ.

Finlands näringsliv EK uttrycker en oro för att utsläppsminskningarna då måste ske någon annanstans – hur, var och till vilket pris är oklart.

Kompensation borde riktas till låginkomsttagare

Också remissvaren om planen att sänka bränsleskatten är kritiska.

Skattesänkningen på 156 miljoner euro nästa år innebär enligt förslaget en prissänkning på omkring fyra cent per liter bränsle.

Experterna kritiserar åtgärden som en ineffektiv kompensation som dessutom motarbetar klimatmålen.

Statens ekonomiska forskningscentral Vatt hör till dem som föreslår att konsumenter borde kompenseras för höga bränslepris på annat sätt än med billigare pris vid pumpen.

Vatt föreslår en engångssumma som betalas ut till hushåll.

Då skulle det också vara möjligt att rikta mer pengar till hushåll med lägre inkomster. Sänkt bränsleskatt för alla är något både hög- och låginkomsttagare drar nytta av.

De som har lång väg till jobbet får dyrare arbetsresor

De mest populistiska centerropen i plenisalen i torsdags gällde att Sannfinländarna inte har lyckats genomdriva en politik som faktiskt sänker priset på bränsle, något de lovade inför valet.

De mer nyanserade frågorna gällde att Sannfinländarna och regeringen faktiskt genomför en trafikpolitik som framför allt drabbar dem som kör allra mest.

Den tillfälliga höjningen av skatteavdraget för arbetsresor tar slut, vilket höjer kostnaderna för arbetsresor med flera hundra euro.

Också bristen på kompensation till yrkeschaufförer kritiserades.

Var fjärde bilresa är under tre kilometer lång

Antalet bilar per 100 invånare har ökat stadigt i Finland sedan 1960-talet. Också mängden körda kilometer per person har länge ökat.

Samtidigt är en stor del av bilresorna i Finland i dag väldigt korta. Var fjärde bilresa är under tre kilometer lång, enligt den senaste trafikundersökningen från Traficom.

Klimatpanelen i Finland kritiserar regeringens klimatpolitik också för nedskärningar i kollektivtrafiken och i främjandet av cykling och promenad.

Att bilar prioriteras över andra transportformer är ett globalt fenomen.

Det är inte bara i Finland transportsektorn står för en femtedel av utsläppen, samma siffra gäller för både EU och världen.

Att införa högre kostnader för fossila bränslen har varit lättare när det gäller industrin, men individens rätt att köra bil med fossila bränslen är känslig för beslutsfattare att ta tag i.

Det är inte bara Vatt som föreslår att kompensationer riktas till dem som behöver det mest.

Också världens klimatexperter rekommenderar i regel att klimatåtgärder införs så de inte drabbar dem som har mindre resurser i samhället.

När Finlands regering sänker priset på fossila bränslen för precis alla går de emot expertråd från många håll.

Diskussion om artikeln