Stort intresse för Marin på Paris modevecka – nytt sätt att göra henne till superstjärna, tror experter
Sanna Marins besök till modeveckan i Paris har väckt både kritik och förtjusning. Marin berättar inte varför hon var där, men ger en bild av att besöket är anknutet till PR-verksamhet, säger expert.
Sanna Marin, tidigare statsminister och riksdagsledamot, tog en bild tillsammans med modevärldens legend, Vogues chefredaktör Anna Wintour, på modeveckan i Paris och publicerade bilden på sitt Instagramkonto.
Marin var på Victoria Beckhams modevisning och publicerade bilder av sig själv i en klänning från varumärket.
Tre veckor tidigare berättade Marin att hon begärt avsked från riksdagen eftersom hon utsetts till strategisk rådgivare vid brittiska Tony Blair-institutet.
Marins inlägg från modeveckan i Paris väcker en del kritik och förundran: Vad gjorde hon bland modevärldens och underhållningsbranschens superkändisar i Paris?
Hon är privatperson och har därmed ingen skyldighet att berätta varför hon är i Paris, men samtidigt är hon ändå tidigare statsminister och det allmänna intresset är stort
Taru Tujunen, kommunikationsexpert
Jobb eller fritid?
Enligt Essi Pöyry, forskare i sociala medier vid Helsingfors universitet, är det svårt att avgöra från Marins inlägg om hon var på modeveckan för arbete eller nöje.
Det kan förundra finländsk publik.
– Om hon hade visat sig där med vänner eller berättat hur hon fått inbjudan, skulle det bli klarare i vilken roll hon var där. Nu förmedlas en bild av att besöket var anknutet till PR-verksamhet, säger Pöyry till Yle Uutiset.
Kommunikationsexperten Taru Tujunen, som arbetade som partisekreterare för Samlingspartiet i åtta år, gör samma tolkning som Pöyry.
Enligt henne saknas kontext och förklaring till varför Marin är på modeveckan.
– Hon är ju privatperson och har därmed inte någon skyldighet att berätta varför hon är i Paris eller varför hon poserar med Anna Wintour. Samtidigt är hon ändå tidigare statsminister och avgick nyligen från riksdagen. Det allmänna intresset är fortfarande stort, säger Tujunen.
Tujunen tror ändå inte att det handlar om ett kommersiellt samarbete, såsom en sociala mediekampanj som någon köpt av Marin.
– En miljon följare på sociala medier är mycket i Finland, men inte så värst mycket på en global nivå, säger Tujunen.
Inget kommersiellt samarbete nämndes heller i samband med inlägget, säger hon.
Om varumärket Victoria Beckham hade köpt synlighet från Marin hade priset varit femsiffrigt, uppskattar forskaren Essi Pöyry.
Synlighet ökar chansen för nya arbetsmöjligheter
Förra veckan avslöjade amerikanska Variety att Marin skrivit på för den amerikanska talangbyrån Range Media Partners. Det handlar om samma agentfirma som bland annat representerar superstjärnor som Johnny Depp och Emilia Clarke.
Besöket på modeveckan kan ha att göra med det här avtalet, säger Essi Pöyry. Hon tror att målet kan vara att profilera Marin till en kändis som är intressant globalt.
Många kändisar och superstjärnor besöker modeveckan. Det är en plats där man kan visa sig och nätverka, konstaterar Pöyry.
– Det är viktigt för internationella superstjärnor att visa sig inom olika verksamhetsområden. Det ökar deras inflytande.
Det som är ovanligt med Marins situation är att hon kommer till mediefältet från politiken, till skillnad från till exempel skådespelare som Angelina Jolie och Leonardo DiCaprio, som strävat efter politiskt inflytande, säger Pöyry.
Att Marin får synlighet i olika kretsar, inte bara inom politiken, utvidgar hennes möjligheter att till exempel göra olika tal- och föreläsningsuppdrag, säger Taru Tujunen.
– All synlighet ökar intresset för henne.
Mer avlägsen än influerare på social media brukar vara
Sanna Marin kopplas till positiva föreställningar: Hon är ung, vacker, inflytelserik och kopplas till värderingar som demokrati och minoriteters rättigheter, säger Essi Pöyry.
– Utöver det hör man ofta utländska journalister säga att hon är orädd, en upprorisk rockstjärna.
Internationella företag eller allmännyttiga samfund vill använda sig av de här föreställningarna, men på ett mer finkänsligt och mindre öppet sätt än till exempel i en reklamkampanj med influerare, säger Pöyry.
Marins verksamhet på sociala medier skiljer sig från influerares, i och med att sociala medier är en enkelriktad kanal för henne.
– Hon deltar inte i diskussionen, utan håller sig onåbar och avlägsen, säger Pöyry.
Det blir intressant att se hur mycket Marin noteras i fortsättningen: Är hon ännu intressant trots att hon inte längre är statsminister?
Essi Pöyry, forskare
”Ovanlig offentlig person, kanske till och med internationellt”
Både Essi Pöyry och Taru Tujunen anser att Sanna Marin använder sociala medier mycket skickligt. Varken Tujunen eller Pöyry tycker att besök på modeveckor och samhällspåverkan är i strid med varandra.
Marin är en ovanlig offentlig person i Finland, kanske till och med internationellt, anser Pöyry.
Enligt henne har Marin fått möjligheter mycket snabbare och tidigare i sin karriär än många andra politiker, såsom Paavo Lipponen som blivit lobbyist för Nordstream, eller USA:s president Barack Obama.
– Det blir intressant att se hur mycket Marin noteras i fortsättningen: Är hon ännu intressant trots att hon inte längre är statsminister, och kommer hon att fortsätta få internationell uppmärksamhet?
Yle försökte nå Sanna Marin för kommentar, utan resultat.
Artikeln är en översättning av Yle Uutisets artikel Miksi entinen pääministeri poseeraa Pariisissa luksusmerkin mekossa? Tutkija: Voi liittyä sopimukseen amerikkalaisen managerin kanssa skriven av Heidi Sullström. Översättning och bearbetning till svenska: Sonja Sajavaara.
Är du intresserad av vad Marin håller på med trots att hon inte länge är statsminister? Hur mycket tror du att hon kommer att noteras i fortsättningen? Berätta i kommentarerna.