Staten slutar betala för laddstationer för elbilar – klimatexpert: ”Försenar den gröna omställningen”
Staten slutar subventionera laddstationer för elbilar. Det klarnade nyligen i regeringens budgetförslag inför nästa år. Beslutet kommer att minska intresset för att investera i sådan här infrastruktur.
– Det kommer att ha en negativ effekt. Vi har sett ansökningar som har dragits in för att kostnaderna har gått så mycket uppåt att husbolaget inte har haft råd att sätta pengar på att bygga sådan här laddningsinfrastruktur.
Det kommenterar överinspektör Leif Andersson på Finansierings- och utvecklingscentralen för boendet (ARA), som betalar ut det aktuella stödet.
Det blir alltså ännu dyrare nästa år då stödet dras bort, och då förväntar vi oss att betydligt färre kommer att satsa på laddstationer för elbilar, tillägger han.
600 husbolag står i kö
Tack vare stödet har husbolag – alltså invånare i allt från parhus och radhus till flervåningshus – fått 35 procent rabatt på de totala kostnaderna när man låter bygga sådan här laddningsinfrastruktur.
Stödet omfattar allt från kablarna till laddstationerna, till grävarbeten, projektledning och övervakning av arbetet. Intresset har varit stort, betonar Leif Andersson.
– Det har varit ett ytterst populärt understöd. Vi har massvis med ansökningar på kö.
För tillfället är det 600 husbolag i kö för att få stöd. Behandlingstiden är flera månader.
Negativt med tanke på klimatförändringen
Beslutet att avskaffa stödet gör att det tar längre tid för Finland att nå klimatmålen, säger Markku Ollikainen som är ordförande för Finlands klimatpanel och professor emeritus i miljöekonomi vid Helsingfors universitet.
– Att stödja laddningssystem, särskilt vid husbolag, är verkligen viktigt, eftersom det annars blir så gott som omöjligt för många att skaffa en elbil. Det är viktigt att kunna ladda bilen hemma. Att minska finansieringen så här är inte en bra sak, säger Ollikainen.
– Det är omöjligt att säga hur mycket det inverkar på utsläppen i trafiken, för så många saker inverkar på det. Men övergången till elbilar blir långsammare, tillägger han.
Pengarna tar slut inom några månader
ARA har årligen stött husbolag med cirka 20 miljoner euro, för att bygga laddningsinfrastruktur för elbilar – i fjol lite mer än det och i år lite mindre.
Regeringen föreslog tilläggspengar nu tillfälligt i höstens tilläggsbudget. Det ökar årets ursprungliga stödbudget från 9 miljoner till 18,5 miljoner, men de pengarna räcker bara till för att beta av ansökningskön och för nya ansökningar (cirka 5,5 miljoner euro) i några månader.
Det är svårt att säga exakt när stödpengarna tar slut, för stora, enskilda projekt kan sluka relativt mycket pengar, säger Leif Andersson på ARA.
– Rekommendationen är att skicka in ansökan så fort som möjligt och att bekanta sig med de guider vi har om understöd på ARA:s webbplats eller genom att kontakta oss.
– Fastän man skickar in en ansökan så binds inte pengarna till ansökan förrän vi har gett ett godkänt beslut till ansökan.
Även andra klimatstöd försvinner
Det finns också ett separat stöd för laddningsinfrastruktur för elbilar på arbetsplatser. I den budgeten finns det nu bara 80 000 euro kvar. Också det stödet slopas inför år 2024.
Svenska Yle har dessutom tidigare i höstas berättat att stödet för energirenoveringar försvinner. Det innebär till exempel att man inte från och med nästa år får stöd för att byta uppvärmningssätt från fjärrvärme till bergvärme.
Nya ansökningar om energistöd kan ännu godkännas i uppskattningsvis tre veckor – sedan är pengarna slut.