Hoppa till huvudinnehåll

Utrikes

Strejk på Tesla i Sverige – facket uppmanar finska strejkbrytare att hålla sig borta

Fem personer strejkar
Bildtext Tidigt på fredagen togs sju Teslaverkstäder ut i strejk. På bilden från Umeå syns Carola Andersson näst längst till höger.
Bild: Sveriges Radio/Vilma Vikström

Amerikanska elbilsjätten vägrar förhandla om kollektivavtal.

Sedan midnatt natten till fredag råder strejk på samtliga sju Teslaverkstäder i Sverige. Det här beror på att det amerikanska företaget inte godkänner kollektivavtal på arbetsplatserna.

Tesla kan komma att ta in ersättande personal från andra nordiska länder, som Finland. Det här kritiseras skarpt av IF Metalls lokala ordförande Carola Andersson i Umeå.

– Det är provocerande att man inte vill teckna avtal för sina anställda. Ska man dessutom ta in strejkbrytare så har man sjunkit lågt. Det hör verkligen inte hemma på arbetsmarknaden av i dag.

Gör nåt annat. Besök oss av andra anledningar. Det är inte bra att vara strejkbrytare.

Carola Andersson

Vad är din signal till de Tesla-anställda som eventuellt kommer från Finland för att hjälpa till?

– Gör nåt annat. Besök oss av andra anledningar. Det är inte bra att vara strejkbrytare, inte i Finland eller Sverige eller någon annanstans.

Konflikten beror på att amerikanska elbilstillverkaren Tesla inte godkänner kollektivavtal på sina arbetsplatser. I Sverige betyder det här att löner och anställningstryggheten kan vara sämre än hos andra bilverkstäder.

Tesla-bilar på laddning.
Bildtext Tesla växer kraftigt som bilmärke i Finland, och därmed också behovet av service.
Bild: EPA-EFE/ JIM LO SCALZO

Facket har nu börjat driva frågan och första steget är strejken vid de sju märkesverkstäderna, den kan i slutet av nästa vecka utvidgas till en blockad mot övriga verkstäder i landet som skruvar Teslabilar.

– Jag måste naturligtvis vara optimistisk och tro att vi får ett avtal på plats. Det är målet. Och bollen ligger hos Tesla. De har två val, att teckna avtal eller så att inte vara på den svenska arbetsmarknaden då man dumpar villkor och trygghet, och så kan vi inte ha det.

Tesla har två val, att teckna avtal eller så att inte vara på den svenska arbetsmarknaden.

Carola Andersson

Tesla som bilmärke växer starkt också här i Finland. Det finns märkesverkstäder i Vanda, Uleåborg, Tammerfors och Åbo. Ifall en motsvarande strejk skulle uppstå här kunde det få betydelse för dem som äger en Tesla och behöver service.

Carola Andersson berättar om hur läget är i Sverige:

– Det kommer att gå lite dåligt här då det finns betydligt färre människor som gör jobbet. Man får inte sin bil servad som planerad. Men har man köpt en Teslabil för att värna om miljön så ska man också värna om sin mekanikers villkor och anställningstrygghet.