Hoppa till huvudinnehåll

Kultur och nöje

Julia Mäkkylä: ”Mina noveller är som en salt och varm soppa en kulen dag”

Uppdaterad 18.12.2023 09:56.
Författaren Julia Mäkkylä.
Bild: Nathalie Mäkkylä

Julia Mäkkyläs novellsamling Apelsinfågeln är nominerad till Svenska Yles litteraturpris 2023.

De sex novellerna i Julia Mäkkyläs samling Apelsinfågeln utspelar sig i den japanska kuststaden Ine. Hur kommer det sig att du är så intresserad av Japan och den japanska kulturen?

– Ända sedan jag var barn har jag haft en dragning till den japanska kulturen. Det började väl med att jag såg en bild på en geisha, och sedan utvecklade det sig. När jag blev äldre reste jag till Japan på egen hand – min första ensamresa. Det ledde till att jag under studietiden reste till Japan på utbyte några gånger, och så har jag varit med i ett forskningsprojekt och bott där i några år.

Vad är det som fascinerar dig med Japan?

– Jag tycker om hur de ser perfektion i det imperfekta och hur det avspeglar sig i deras kultur. När jag är i Japan känner jag mig mer lugn och harmonisk. Det finns olika aspekter av min personlighet som jag kan spegla mig i – det kaotiska Japan, rökiga jazzbarer och mystiska gränder, men också lugna och vackra trädgårdar och tempel.

Inre och yttre förväntningar

Tidigare i höstas vistades Julia Mäkkylä i Japan under en period för att spela in en kortfilm som hon skrivit manus till och som hon också filmat själv – vad handlar den filmen om?

– Den handlar om olika förväntningar som man har inifrån och utifrån, och hur och till vilken grad dessa förväntningar påverkar ens livsval. Om hur man bygger upp ett slags sken av att allting är bra, och att det nästan blir viktigare för många att visa utåt att man har det bra än att man på riktigt har det bra.

Förväntningar – både inre och yttre förväntningar – är ett tema som också är centralt i novellerna i Apelsinfågeln, ett tema som känns viktigt för Julia Mäkkylä att ta fasta på:

– Absolut. I Apelsinfågeln handlar det framför allt om förväntningar på relationer. Jag hade lite tankar kring vad som händer om man inte har de relationer som man förväntas ha i livet, både frivilligt och ofrivilligt. Hur stor vikt har relationerna när det kommer till livskvalitet, och vilka är förväntningarna?

I texterna får vi lära känna ett antal personer som går in och ut ur texterna och som har olika kopplingar till varandra – när bestämde du dig för detta grepp?

– Det var ingenting som jag tänkte på till en början eftersom texterna kom till mig som separata enheter. Men när jag beslutade mig för att alla noveller ska utspela sig i en viss stad blev det naturligt att ha personerna med i de olika berättelserna. Också för att visa på hur man kan uppfatta någonting utifrån, som enskilda handlingar, men jag ville också ta fram deras perspektiv inifrån.

En drömsk fantasivärld

Varför valde du novellen som form, vad tilltalar dig med den genren?

– Jag tycker om att skapa olika fiktiva personer, och olika rätt så konstiga och absurda situationer. Och om jag skulle placera in alla märkliga situationer och personer i en enda text skulle det bli lite för mycket. I novellerna känns det mer naturligt att få in många olika personer och deras röster.

I texterna finns ett stråk av övernaturlighet, en slags dröm- och fantasivärld som är väldigt påtaglig – hur har du tänkt kring detta?

– I deras drömvärld och i deras verkliga värld händer det sådant som gränsar till det övernaturliga. Här speglas deras inre längtan efter olika saker, i drömmen kommer deras inre begär till uttryck.

Personerna i novellerna drömmer om ett annat liv, om andra möjligheter – de är fångna i sin kropp, i en situation eller i ett sammanhang. Detta kommer kanske mest explicit fram i titelnovellen ”Apelsinfågeln” – vem är hon?

– Apelsinfågeln är ett smeknamn på en person som heter Moeko. Hon är en person som förekommer i så gott som alla noveller, hon är en gestalt som de andra avundas på olika sätt – en för hennes skönhet, en för hennes ungdomlighet och en för hennes sexuella utstrålning. Hon blir som en fysisk gestaltning av deras inre begär.

– I novellen ”Apelsinfågeln” är hon inlåst i sin lägenhet, hon har slutat gå ut och livnär sig på apelsiner och män. Hon sitter där i sin lägenhet som en fågel i bur och äter apelsiner. Utifrån sett verkar det som om hon bara flyger igenom alla problem, även om hon också har egna problem att tampas med.

Begär ett centralt tema

Begäret, lusten och sexualiteten är ett centralt tema i texterna, och det verkar som om personerna i berättelserna inte riktigt får utlopp för den, de blir inte tillfredsställda – begäret blir oförlöst.

– Jag ville utforska det här med intimitet, och jag använder mycket sex i mina texter. I novellen ”Under konstruktion” längtar huvudpersonen efter fysisk intimitet. En dag råkar hon en man i en park och de har en mycket intim konversation. Om man jämför med Moeko som ligger med många olika män varje månad så finns inte intimiteten där – hon minns knappt vilka männen är. Jag funderade lite på detta med vad intimitet är – vad är viktigare: fysisk intimitet eller psykisk intimitet, och vilka begär kickar igång vad?

I novellerna är den japanska maten oerhört viktig – här finns rätter som dango, daifuku, nattō och yakitori, och Julia Mäkkylä själv är mycket förtjust i japansk mat, förutom en rätt:

– Nattō tycker jag inte om, det är en rätt gjord på fermenterade sojabönor.

Om du skulle karakterisera din novellsamling med en smak – vilken skulle det vara?

– Jag skulle säga någon salt och varm smak – som i en varm soppa en kulen dag.

Lyssna på hela intervjun med Julia Mäkkylä:

Julia Mäkkylä om Apelsinfågeln nominerad till Svenska Yles litteraturpris 2023

13:30

Läsarjuryn: Det här med sex är som att mata katten!

Vad tyckte vår läsarjury om Julia Mäkkyläs novellsamling Apelsinfågeln? Vilka smaker förknippar de med berättelserna och vem av personerna i berättelserna skulle de bjuda hem på middag - med risk för kaos eller till och med skilsmässa?

Svenska Yles litteraturpris 2023 läsarjuryn i studion i november 2023 för bandning av boksamtal.
Bildtext Läsarjuryn - Pertti Sormunen, Christina Mickos, Eddie Myrskog och Azra Arnautovic - samlad i radiostudion för att diskutera vilka tankar som fötts under läsningen av Julia Mäkkyläs noveller.
Bild: Marit Lindqvist / Yle

Under samtalets gång funderade juryn en hel del på frågor om identitet, människornas maniska och tvångsmässiga strävan efter förändring, instängdhet och otillräcklighet, skavande sexualitet och otillfredsställda begär, postklimakteriella skräckvisioner och inneboende demoner.

Lyssna på läsarjuryns diskussion om Apelsinfågeln:

"Det här med sex är som att mata katten!" - läsarjuryn läser Julia Mäkkyläs Apelsinfågeln

47:39

Läsarjuryns diskussioner

Under perioden 18.–31.12.2023 kommer publiken att kunna rösta på sin favorit bland de fem nominerade verken på Svenska Yles webb

Den 11 januari 2024 kl. 18 avslöjas vem som tilldelas Svenska Yles litteraturpris. Prisceremonin går av stapeln på Centrumbiblioteket Ode i Helsingfors och strömmas live på Arenan.

Har du läst Apelsinfågeln? Vad tyckte du om boken?