Västnyländska politiker vill veta hur kustbanan ska förbättras med 80 miljoner euro
Staten reserverar 80 miljoner euro för att utveckla kustbanan. Men vad ska pengarna användas till mer konkret? Den frågan vill Johan Kvarnström (SDP) och Henrik Wickström (SFP) få svar på i ett skriftligt spörsmål.
De västnyländska riksdagsledamöterna vill också få svar på om pengarna används till mötesplatser mellan Karis och Köklax.
Vidare vill de veta allmänt hur regeringen kommer att stödja tågtrafiken på sträckan Helsingfors–Karis–Åbo. De undrar i fall regeringen är beredd att satsa pengar på lokaltågstrafik mellan Helsingfors och Hangö.
De två politikerna har tillsammans lämnat in spörsmålet till kommunikationsminister Lulu Ranne (Sannf).
”Det är fint och viktigt att satsningar på kustbanan fortsätter under den här regeringsperioden. Efter förra periodens projekt med grundsanering finns nu möjlighet att sätta större fokus på att utveckla banan och stärka kapaciteten. Precis som den västnyländska regionala kustbanearbetsgruppen vill vi se satsningar som stärker banans kapacitet. Därtill ska blickarna riktas mot Kustbanan då lokaltågstrafiken utvecklas”, säger Kvarnström.
Wickström kallar kustbanan för en livsnerv för Västnyland.
”Det är viktigt att påskynda utvecklandet av kustbanan. Vi vill säkerställa att de 80 miljoner som reserveras för kustbanan riktas till åtgärder som höjer kapaciteten längs med kustbanan. Därför vill föra fram mötesplatserna som ett alternativ. Likaså är det viktigt att främja lokaltågstrafiken samtidigt som vi vill värna om fjärrtågstrafiken. Det är viktigt att det finns förbindelse mellan Karis och Åbo samt Karis och Helsingfors även i framtiden. Samtidigt måste vi jobba för en direkt tågförbindelse mellan Hangö och Helsingfors”, säger Wickström.
Elektrifieringen snart klar
Arbetet med att elektrifiera banavsnittet mellan Karis och Hangö på Hangö-Hyvingebanan är snart klart. Den här veckan görs en provkörning med ett eldrivet lokaltåg på sträckan.
Elektrifieringsarbetena inleddes i slutet av 2021.