Här är lokaltågen som går på el mellan Karis och Hangö

Det första eltåget för persontrafik har nu testkört på järnvägen till Hangö.
Arbetet med att elektrifiera järnvägen mellan Hangö och Karis är nu färdigt. Nästa år kommer tågtrafiken att kunna rulla igång igen efter en paus på två år.
Det kommer att vara lokaltåg som trafikerar på den 60 kilometer långa sträckan. Tidigare var det dieseldrivna rälsbussar som rullade på tågrälsen.
På fredagen (17.11) testkörde ett lokaltåg för första gången från Karis till Hangö. Meningen är att kontrollera att allt fungerar som det ska nu när elektrifieringen är färdig, säger Jon Calenius som är expert på lokplanering vid VR.
– Vi granskar stationerna så att det ska vara tryggt för passagerarna att stiga ombord och av tågen.
På fjärrtågen är det ett separat lok som drar vagnarna, men på lokaltågen sitter styrhytten och vagnarna ihop. Lokaltågen har ungefär 200 sittplatser och 100 ståplatser.
Fjärrtrafik blir lokaltrafik
Tågtrafiken mellan Karis och Hangö hörde tidigare till fjärrtrafiken, men nu kommer den att gå under definitionen lokaltrafik. Det innebär bland annat skillnader i resevillkoren och rabattprocenter jämfört med fjärrtrafiken.
Före järnvägsavsnittet mellan Karis och Hangö kan tas i bruk måste Trafik- och kommunikationsverket Traficom bevilja lov för det.
Efter det kan Trafikledsverket överlämna järnvägsavsnittet för kommersiellt bruk. Jon Calenius från VR kan i det här skedet inte säga något om när trafiken kommer igång.
Arbetet med att elektrifiera järnvägsavsnittet mellan Karis och Hyvinge fortsätter nu som planerat. Det avsnittet kommer att vara färdigt om ett år, vilket betyder att den efterlängtade satsningen på tåginfrastrukturen i Västnyland är färdig.