En satsning på tre miljoner euro ger Ingå en av södra Finlands största småbåtshamnar

Muddringsarbetena utanför småbåtshamnen i Ingå kyrkby är nästan klara och sommaren 2024 ska över 800 båtplatser stå klara. Omkring 300 av platserna ägs av kommunen, resten ägs av privatpersoner.
Aktieemissionen pågår till april, men båtplatserna har haft stor åtgång.
– Vi har omkring 70 båtplatser som inte är sålda ännu. Jag är helt säker på att vi lyckas sälja dem också, säger Jochim Donner.
Han är styrelsemedlem i Ingå marina, bolaget som förvaltar småbåtshamnen i Ingå kyrkby.

Sommaren 2024 har småbåtshamnen i Ingå över 800 båtplatser
Småbåtshamnen i Ingå har väckt intresse också utanför Västnyland.
– Det finns intresse i Helsingfors, Esbo, Kyrkslätt och också i Tammerfors. Vi har haft enstaka intressenter också längre ifrån som har tänkt att Ingå kunde bli en ny hemmahamn för sin båt.
Ingås läge väster om Porkala tilltalar också.
– Man sparar ganska mycket tid och bränsle om man startar härifrån. Här kan man också bunkra för sin båtfärd västerut, säger Jochim Donner.
När alla arbetena är klara i småbåtshamnen då båtsäsongen 2024 kör i gång, finns här 830 båtplatser. Drygt 300 av dem ägs av kommunen medan resten är i privatägo.
– Det här kommer att bli en av de största småbåtshamnarna i södra Finland, säger Donner med en gnutta stolthet i rösten.
De båtplatser som ägs av kommunen hyrs ut. I småbåtshamnen kommer också att finnas ungefär 80 gästbåtplatser.
Sommaren 2023 fanns det 550 båtplatser i hamnen. Alla var hyresplatser.
Hoppas på sen vinter
Muddringsarbetena, bryggorna, vågbrytarna och allt övrigt arbete kring hamnen slukar drygt tre miljoner euro.
– När alla båtplatser är sålda har vi fått in 3,8 miljoner euro.
De gamla bryggorna från västra sidan av hamnen har man återanvänt för den vågbrytare som finns på östra sidan av småbåtshamnen. På västra sidan av hamnen finns också en vågbrytare som kommer att skydda hamnen.
Det har muddrats ungefär 27 000 kubik och de muddringsmassorna har dumpats söder om Fagerö.
– Massorna är så rena att vi inte behöver lagra dem på land. Och det att de är så rena beror antagligen på att det har muddrats här utanför så många gånger tidigare. Skulle vi ha varit tvungna att lagra muddringsmassorna på land skulle det ha gjort projektet logistiskt mycket jobbigare, förklarar Donner.
Ingå marina hoppas att isarna lägger sig sent den här vintern.
– Vi hoppas att vi kan börja installera bryggorna snart.
Om isen lägger sig tidigt kan bryggorna installeras först under våren.
Kommunen utvecklar landtjänsterna
Ingå kommun gör också en hel del saker i småbåtshamnen.
– Kommunen har egna planer på hur man utvecklar landområdena här.
Ingå kommer att bygga nya duschar och toaletter i hamnen.
– På jordpiren kommer det att öppnas en privatägd bastu, säger Donner.
Samarbetet mellan kommunen och Ingå marina är tätt.
– I regel sköter båthamnen det som flyter och landtjänsterna utvecklar kommunen. Det gör kommunen i nära samarbete med båthamnsbolaget.
Ingåborna har tagit emot utvidgningen och den delvisa privatiseringen av hamnen väldigt bra.
– De har tagit emot det här så bra att vi var nästan förvånade. Under emissionens första dag sålde vi omkring 260 platser till Ingåbor och stugägare.
Donner säger att stugägarna anser att en båtplats här ökar fastighetens värde.
Båtplatser i olika storlekar
Det finns båtplatser i tolv olika storlekar bland de båtplatser som har sålts och ska säljas.
– De största båtplatserna mäter 20 gånger 4,5 meter. På nya sidan kommer det att ligga också större båtar, säger Donner.
Båtplatserna kostar mellan 2 900 och 18 630 euro.
Bolaget Ingå marina hette Ingå båthamn Ab tidigare. Det var ett kommunalt bolag, men efter att aktieemissionen är slutförd kommer Ingå kommun att äga 34 procent av aktierna i bolaget. Efter det kommer bolaget att få en ny styrelse.
– Den nya styrelsen få sedan ta ställning hur man kan fortsätta utveckla det här området, säger Donner.
Han nämner kameraövervakning, låssystem och laddningsstationer som saker som ska dryftas i framtiden.