Hoppa till huvudinnehåll

Östnyland

Loviisan Sanomat halverar sin utgivning och blir endagstidning

Loviisan Sanomat facebook-sida på mobil
Bildtext Konsumenterna byter till digitala kanaler i rekordfart säger mediedirektör på Etelä-Suomen Media, som ger ut Loviisan Sanomat.
Bild: Yle/ Stefan Paavola

Lovisaborna får nu sin finskspråkiga tidning en gång i veckan på torsdag. Tidigare kom Loviisan Sanomat ut också på tisdag.

Det är följden av de nyss avslutade omställningsförhandlingar på Etelän Suomen Media som äger många lokaltidningar. Förutom Loviisan Sanomat berörs också Helsingin Uutiset, Länsiväylä och Vantaan Sanomat av nedskärningar.

Hur det går för Uusimaa och Sipoon Sanomat, som också hör till tidningskoncernen, är ännu oklart.

Yle Östnyland har försökt nå tidningens chefredaktör Stefan Holmström för en kommentar om hur nedskärningen påverkar Loviisan Sanomats innehåll och personalstyrka.

Han tillträdde som ny chefredaktör den första augusti 2022. Då tyckte han i en intervju att tidpunkten var bra för att börja jobba med tidningen.

– Fördelen med det här stora huset är stödet. Du har alltid en stor koncerns stöd när det gäller praktiska saker i vardagen, till exempel IT och fortbildning men också analytisk eller kunskap i att förstå läsare, sade Stefan Holmström i maj 2022.

Två män som sitter på en trappa skakar hand med varandra.
Bildtext Arto Henriksson ger över tidningen till den nya chefredaktören Stefan Holmström (till höger) i augusti 2022.
Bild: Loviisan Sanomat / Mika Mykkänen

Själv valde Loviisan Sanomat att inte synligt lyfta fram nyheten om utgivningen. I det senaste numret på tisdag berättar man om resultatet av omställningsförhandlingarna på en rätt allmän nivå.

Orsaken till färre tidningsdagar är nya medievanor säger Karri Kannala, lokal direktör för Etelä-Suomen Media, i tisdagens Loviisan Sanomat.

”Konsumenternas sätt att konsumera nyhetsmedier har förändrats: vi når fler läsare än någonsin, men majoriteten läser sina nyheter digitalt. Coronan, aggressionskriget i Ryssland och den snabba inflationen har tydligt påskyndat en medieförändring – konsumenterna byter till digitala kanaler i rekordfart”, säger Karri Kannala.

Diskussion om artikeln