Hoppa till huvudinnehåll

Utrikes

Trots tal om att minimera riskerna – Volkswagen satsar stort på Kina

En arbetare kvalitetsgranskar en Volkswagen elbil i fabriken i Zwickau i delstaten Sachsen.
Bildtext En arbetare kvalitetsgranskar en Volkswagen elbil i fabriken i Zwickau i delstaten Sachsen .
Bild: EPA-EFE/MARTIN DIVISEK

Samtidigt som man i Tyskland i allt högre grad vill se över det ekonomiska beroendet av Kina, fortsätter tyska bolag att satsa stort i landet. Biltillverkaren Volkswagen meddelade i fredags om en storsatsning på e-mobilitet i Kina.

I Kina för Kina, med de orden av Volkswagens Kinachef Ralf Brandstätter, satsar den tyska biltillverkaren nu stort i tiomiljonersstaden Hefei.

I fortsättningen ska utvecklingen av elbilar för den kinesiska marknaden inte längre ske i Wolfsburg i Tyskland utan på ort och ställe i Kina.

I slutet av nästa år ska omkring 3 000 personer arbeta vid det nya utvecklingscentret och de första bilmodellerna ska komma ut på marknaden från och med år 2026.

På det här sättet ska utvecklingsarbetet försnabbas och de nya bilarna göras mer attraktiva för de kinesiska kunderna. Färdigt på plats finns redan en nybyggd fabrik och ett nätverk av underleverantörer.

Mindre koppling till Tyskland

Kort efter att utrikesminister Annalena Baerbock och den tyska regeringen i somras presenterade sin Kinastrategi, där man talar om att minimera riskerna i umgänget med Kina, väljer nu ett av de ledande tyska bolagen att storsatsa i landet.

Där man i Kinastrategin också poängterar behovet av att de tyska bolagen ser till att mänskliga rättigheter respekteras, hör Volkswagen till de bolag som står under kritik för att driva en fabrik i provinsen Xinjiang, där den uiguriska minoriteten förföljs.

Två arbetare står bredvid en blå bil.
Bild: EPA-EFE/MARTIN DIVISEK

Från Volkswagens sida heter det att man genom den nya storsatsningen nu uttryckligen minimerar riskerna då man genom en autonom produktion i Kina bryter kopplingarna till Tyskland och Europa.

På det här sättet ska man vara mer skyddad för isiga geopolitiska vindar mellan Kina och västvärlden.

Elbilar i Volkswagens fabrik i Zwickau
Bildtext Elbilar tillverkas i Volkswagens fabrik i Zwickau.
Bild: EPA-EFE/MARTIN DIVISEK

Få alternativ om man vill stanna i Kina

Men helt riskfritt är det här enligt kritikerna förstås inte. Om det verkligen skulle komma till ett brott mellan Kina och väst skulle kostnaderna för Volkswagen bli enorma.

Ett allt närmare samarbete med kinesiska underleverantörer betyder dessutom mindre arbete för europeiska företag.

För Volkswagen, som länge var marknadsledande i Kina, finns ändå knappast några alternativ om man vill förbli en av de stora på den kinesiska marknaden.

Gällande elbilarna ligger bland andra kinesiska BYD och amerikanska Tesla långt framför Volkswagen och det är det här försprånget tyskarna nu vill knappa in på.

För det är många arbetsplatser i Tyskland och Europa som hänger på att Volkswagen gör bra ifrån sig i Kina, på en marknad där man redan år 2025 räknar med att mer än varannan ny bil är en elbil.