Hoppa till huvudinnehåll

Inrikes

Lokaltågsbolaget Suomen Lähijunat ska utmana VR – har köpt 11 tåg

Uppdaterad 30.11.2023 14:23.
Ett tåg i närtrafik i Vasa.
Bildtext Meningen är att lokaltågstrafiken ska komma igång på rutten Vasa-Seinäjoki-Etseri.
Bild: Suomen Lähijunat Oy

Lokaltågsbolaget Suomen Lähijunat har köpt 11 gamla tåg av VR och ska sätta in dem i lokaltrafik. Bakom det historiska slopandet av VR:s monopolställning inom järnvägstrafiken finns förändrade EU-stadgar.

Suomen Lähijunat SL blir den första järnvägsoperatören i Finland som bedriver kommersiell persontrafik vid sidan av VR, uppger bolaget i sitt pressmeddelande. Trafiken ska komma igång år 2025.

Bolaget räknar med att få två miljoner finländare att regelbundet använda sig av lokaltågstjänsterna.

Suomen Lähijunat Oy räknar med att kunna erbjuda lokaltåg som kör med så lite som 30 minuters mellanrum i stora stadsområden. De lovar också regionala tågturer, som förbinder kommuncentra med varandra, som avgår med två timmars intervaller.

”En storartad dag i den finländska kollektivtrafikens historia. Med hjälp av de här totalmoderniserade tågen ska vi erbjuda regelbunden lokaltågstrafik på ett kostnadsseffektivt sätt runt om i Finland, på platser där sådan tidigare inte erbjudits”, säger vd Antero Alku.

Enligt bolaget är dessa 11 tåg, som ska genomgå en totalrenovering, det första steget mot att kunna betjäna nya stadsområden redan under loppet av år 2025.

Förändrade EU-stadgar öppnar upp Finlands järnvägstrafik för konkurrens efter att den tidigare har verkat under lagstiftningsmässigt monopol.

Målsättningen är att få fler personer att välja hållbar rälstrafik, i synnerhet som 90 procent av all trafik i Finland sker inom stadsområden, uppger bolaget.

Bland de rutter som anges ha potential för regelbunden lokaltågstrafik:

  • Helsingfors-Ingå-Karis-Ekenäs-Hangö

  • Nystad-Åbo-Salo (enligt planerna den första linjen att komma igång)

  • Loimaa-Åbo-Åbo hamn eller Nådendal (om elektrifieringen förverkligas)

  • Vasa-Seinäjoki-Etseri (hybridmateriel)

  • Seinäjoki-Lappo-Kauhava-Härmä-(Jakobstad/Karleby)

    Bland de rutter som möjligen kan ha potential för regelbunden lokaltågstrafik nämns

  • Seinäjoki-Kurikka-Kauhajoki-(Teuva-Närpes-Kaskö)