Hoppa till huvudinnehåll

Österbotten

Lokaltåg kan trafikera i Österbotten inom tio år: ”Först måste Vasa bygga Gigavasa”

Man står framför ett gammalt tåg och tittar förbi kameran.
Bildtext Antero Alku är vd för bolaget som vill bygga ut närtågtrafiken i hela landet.
Bild: Aleksi Alku

I framtiden kan det vara möjligt att ta tåget från hamnen i Vasa till industriområdet i Runsor eller Gigavasaområdet. Lika möjligt kan det vara att ta en tur med tåg till Kronoby eller varför inte åka tåg mellan Närpes och Kaskö.

På torsdag förmiddag presenterade bolaget Suomen lähijunat sina planer på att utvidga lokaltågtrafiken i Finland. Planen är att börja kring större städer som till exempel Åbo och sedan utvidga vartefter till andra områden i landet. Ett område skulle vara de österbottniska landskapen.

Suomen lähijunat har köpt elva gamla tåg av VR som de nu ska bygga om och modernisera. På andra ställen i Europa är det mer vanligt med flera olika operatörer på tågrälsarna, men i Finland är rälsarna byggda på ett sådant sätt att det är bara VR:s tåg som passar. Därför måste också det nu aktuella bolaget köpa gamla tåg av just VR.

En tågrutt med ortsnamn på finska.
Bildtext Så här skulle närtåglinjen se ut i Österbotten enligt Suomen lähijunat.
Bild: Suomen lähijunat

Hur långt fram ligger då planerna i Österbotten och närmare bestämt Vasaregionen?

– Det är förbundet med vad Vasa vill göra med sina planer på att bygga Gigavasa och allt mellan Gigavasa och Vasa centrum. Först måste Vasa bygga Gigavasa och också bygga alla hållplatser, säger vd Antero Alku på Suomen lähijunat.

Det låter som att det är lite längre in i framtiden?

– Det går framåt så som Vasa tycker att det har resurser, säger Alku.

Trafikexpert välkomnar planerna

Men hur realistiska är då de här planerna? Den bedömningen låter vi Tero Voldi göra, som är trafikexpert på Österbottens förbund.

– Det beror lite på hur många människor vi har här som bor nära stationerna. Jag tror att vi har ganska bra möjligheter, men kommunerna måste ha pengar. Ingen kollektivtrafik är billig, det behöver lite stöd.

Tero Voldi välkomnar planerna och säger att det finns stora förväntningar på att Suomen lähijunat ska börja trafikera också här. Det som behövs nu är att fler stationer eller hållplatser byggs och också fler bostäder kring de stationerna. Samtidigt behöver rälsen till hamnen elektrifieras.

Man med skägg och kavaj står och lutar sig mot en tegelvägg inomhus i en korridor.
Bildtext Tero Voldi tror att vi kommer ha närtågtrafik i Österbotten i framtiden.
Bild: Sofi Nordmyr / Yle

Det här är inte första gången det pratas om mer rälstrafik mellan Vasa centrum och Runsor och flygplatsområdet.

– Suomen lähijunat är en operatör som vi har pratat med. Vi har gjort utredningar och planer också med andra landskap. Södra Österbottens förbund har varit med och vi har utrett närtrafiken mellan Vasa och Seinäjoki.

Finns det andra operatörer som är intresserade?

– Suomen lähijunat är den första och det är inte andra som har sagt att de är intresserade. I mellersta Europa finns det många operatörer men saken är att här är det annan spårvidd på rälsen så det går inte använda deras tåg eller vagnar. Det kostar ganska mycket att investera i nya tåg.

Hur långt fram i tiden tror du det här ligger att vi har någon form av lokaltåg i Österbotten?

– Ekonomiska situationen är ganska dålig för tillfället. Om jag är optimistisk kanske fem år eller tio år, men jag tror att det kommer.

Innebär en utmaning för den kommunala ekonomin

Också Jukka Talvi, direktör för kommuntekniken på Vasa stad välkomnar planerna.

– Vi har fört flera diskussioner med Suomen lähijunat och är medvetna om vad de har att erbjuda, skriver Jukka Talvi i ett mejl till Yle Österbotten.

Enligt de utredningar Jukka Talvi tagit del av finns den största passagerarpotentialen mellan hamnen och Långskogens industriområde (red. anm. det vill säga Gigavasa-området) i Vasa.

– För att få igång passagerartågtrafiken krävs en elektrifiering av banan till hamnen, fler stationer och en upphandling av transporttjänsten. Men framförallt kräver det en utveckling markanvändningen och att det finns förutsättningar för boende och arbetsplatser längs rälsen.

Porträttfoto av man i blå kavaj
Bildtext I en idealisk värld skulle närtågen ersätta bussar, men det blir dyrt, säger Jukka Talvi.
Bild: Kim Blåfield / Yle

Men visst finns det utmaningar också. Allt som allt blir det dyrt och det utmanar den kommunala ekonomin, säger Jukka Talvi.

– I den bästa av världar skulle lokaltågstrafiken kunna ersätta en del av busstrafiken och styra människor att röra sig mer koldioxidneutralt, säger Talvi.

Diskussion om artikeln