Hoppa till huvudinnehåll

Österbotten

Lärare om elevers läskunskaper: Orken och ordförrådet har blivit sämre

Så här ser läsandet ut i Kristinestads skola - Spela upp på Arenan

Fjärdeklassarna i de svenskspråkiga skolorna läser överlag bra, men läsförmågan är sämre än för fem år sedan, särskilt i Österbotten. Det hävdar en studie vid Jyväskylä universitet.

I Kristinestads skola läser varje elev skönlitteratur under skoltiden en gång i veckan. Dessutom får de läsläxor som utvärderas genom att eleverna bandar in sin läsning hemma och så får läraren lyssna i lugn och ro.

Elias Sahlström i årskurs 4 brukar läsa böcker dagligen, främst LasseMaja och Kalle Anka, men biblioteket besöker han inte så ofta. Däremot finns det böcker hemma.

– Jo, vi har nästan ett helt skåp fullt av böcker. Så jag hittar nog ganska mycket att läsa.

Klasskompisarna Zacharias Norrback och Enya Lähteenmäki tycker också om att läsa böcker.

– Jag brukar läsa när jag går och lägger mig, säger Norrback.

– Jag läser inte just nu, men jag läser ibland mysterieböcker, säger Lähteenmäki.

Men trots att dessa tre elever verkar tycka om att läsa så visar en studie som Jyväskylä universitet gjort att fjärdeklassare i Österbotten har blivit sämre på att läsa.

Lärare: Barnen har svårt att skapa bilder i sitt eget huvud

I huvudstadsregionen läser var femte elev utmärkt, medan endast var tionde elev i Österbotten gör det. I Österbotten läser dessutom var fjärde elev på låg eller under låg nivå.

Enligt klassläraren Marianne Grannas i Kristinestads skola har det alltid funnits barn som har kunnat läsa bättre eller sämre än andra. Men hon har ändå märkt två saker som har förändrats under hennes tid som lärare.

– Barn idag har svårt att orka läsa längre texter och om man inte riktigt orkar så förstår man inte heller vad man läser. Det andra som jag reagerat på är ordförrådet. Det har blivit mycket snävare, säger hon.

En lärare sitter bredvid en elev som läser.
Bildtext Marianne Grannas berömmer Elias Sahlströms läsande och tycker han kunde läsa svårare böcker.
Bild: Juho Teir / Yle

Hon nämner också alla bilder som barnen idag bombarderas med.

– Jag vet inte om det beror på det men jag upplever att dagens barn har svårt att skapa bilder i sitt eget huvud. De vill ha färdiga bilder. Det är en del av läsförståelsen att kunna skapa bilder i huvudet, konstaterar hon.

Men Grannas påpekar att det inte är enbart barnen som lider av det. Det påverkar vuxna lika mycket.

– De vuxnas uthållighet har också minskat. Jag skulle säga att världen vi lever i och det samhälle vi lever i så klarar vi inte riktigt av. Vår hjärna hänger inte riktigt med.

Diskussion om artikeln